13 januari 2014

Efter den brand som härjade under natten mot lördag (11 januari) i den ”arkaiska” stadsdelen Duzekong i Shangri-la, har nästan 300 hus brunnit ned till grunden och 2600 invånare har fått omlokaliseras.

Att branden blev så pass förödande berodde delvis på att vattenreservoarerna frusit i den bistra vintern. Shangri-la ligger på 3000 meters höjd på den södra sidan av de tibetanska bergsmassiven.

Ytterligare en anledning uppges vara att Duzekongs omoderna konstruktion försvårade släckningen av branden. De många träbyggnaderna gjorde att branden spred sig snabbt och de smala gränderna försvårade för brandkåren att komma fram, skriver Xinhua.

Samtidigt finns det frågetecken kring hur genuin denna historiska, tibetanska stadsdel egentligen är. Shangri-la fick inte namnet Shangri-la förrän 2001 (namnet kommer från James Hiltons best-seller) och enligt uppgift har de flesta av de traditionella husen i Duzekong byggts upp efter det. Liksom så många av Kinas historiska minnesmärken är Dukezhong alltså väldigt modernt.

Dagens länkar:

China and Nation Branding – The Diplomat

Kina fortsätter satsa hård på sitt nationella varumärke som kulturell gigant – men är inte denna ”soft-power” inriktning de facto missriktad? Studier visar att Kina står stadigt och hyser aktning som kulturell supermakt, image-problemet som landet har är istället en misstro mot dess politiska system. Vore det inte bättre att lägga PR-resurserna där, resonerar doktoranden Nicholas Dynon för The Diplomat: “China: Now 55 Percent Less Communist!”

Beijing sees sharp fall in tourism – China Daily

2013 var ett tufft turist-år för Beijing, då antalet utländska turister minskade med över 10 procent. En svag världsekonomi, en högt värderad kinesisk valuta och stadens luftkvalitet pekas ut som anledningarna bakom fallet.

China overturned draft air defense zone, expanded it toward Japan – The Asahi Shimbun

I en tydlig markering mot Japan utökade Kina sin flygförsvarszon efter det ursprungliga förslaget från luftvapnets forskare.

New York Times Hires Bloomberg Reporter in China Controversy – New York Times

Micahel Forsythe, reportern som lämnade Bloomberg efter att han anklagat nyhetsbyrån för att ha ställt hans story om kopplingar mellan näringslivet och parti-toppen, får nu nytt jobb hos New York Times (som rapporterade friskt om självcensur-skandalen).

Plastic arts – The Economist

Recension av Adam Minters nya bok ”Junkyard planet” – om den globala skräp- och returekonomin som årligen omsätter 500 miljarder dollar, varav en stor del är förlagd till Kina. Står på VFL:s att-läsa-lista, men om någon av våra läsare redan hunnit före och vill skriva en recension så är det välkommet!

Corruption Crackdown Presents New Problem for Xi – WSJ

Xi Jinpings kampanj mot korruptionen upplevs som ”väldigt strikt” av kinesiska kadrer vars inkomster och livsstil blivit märkbart blygsammare. I en undersökning uppger två tredjedelar av kadrerna att förbudet mot gåvor och liknande åtgärder är alltför svepande och drabbar underbetalda tjänstepersoner. I en internationell jämförelse är kinesiska politikers officiella löner relativt låga, med runt 3000-5000 yuan per månad.

The real Chinese dream isn’t prosperity, it’s reform of the one-child policy – The Guardian

Krönika om den senaste skandalen rörande regissören Zhang Yimou, som tvingades betala över sju miljoner yuan i böter för att ha brutit mot Kinas ettbarnspolicy och skaffat tre barn. Men är inte detta den riktiga ”kinesiska drömmen”, skriver krönikören Yuan Ren för The Guardian. Drömmen om att kunna ha precis så stor familj som man vill ha, utan att myndigheterna lägger sig i.

人民日报评论部:如何定义我们的时代气质?– Folkets Dagblad

Folkets dagblad reflekterar kring betydelsen av rikedom och andra värden utifrån faktumet att det gamla ordet för en rikebonde som tyranniserar landsbygden (土豪) blivit ironisk internetslang för rika personer.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*