Screenshot_from_The_Eternal_Wave

Den Kinesiska Filmbyråns skiftande arv

KINA I takt med att det politiska maktskiftet närmar sig i Kina sitter många filmarbetare spänt och väntar på hur Xi Jinpings tillträde som president kommer att påverka den kinesiska filmindustrin de kommande åren. Gamla ämbetsmän ska ersättas med nya över hela den politiska kartan och så även inom den Kinesiska Filmbyrån som hanterar filmcensur.

Det gamla kinesiska uttrycket ”Med en ny ledare, följer nya hovmän” har stor betydelse än idag. Regissören Lu Chuan är en av de personer inom filmindustrin som förmodligen hoppas att maktskiftet kommer leda till en ny och förbättrad attityd gentemot hans senaste film ” The last supper”. Filmen har för tillfället blivit stoppad för visning av den Kinesiska Filmbyrån då innehållet anses vara för likt den politiska maktkamp i våras som slutade med att Bo Xilai störtades och förlorade chansen till en ledarposition i Politbyrån. 

Filmen, vars handling utspelar sig under dynastiskiftet mellan Qin och Han, refererar till den historiska ”Hongmen-banketten” och kan i korthet sammanfattas som en maktkamp mellan två ledare som slåss över positionen som ledare för den nya dynastin.

Lu Chuan har sedan tidigare hamnat i tvist med den Kinesiska Filmbyrån sedan den beslutade att sluta visa hans film ”Nanjing! Nanjing!”. Anledningen till censuren då filmen var att porträtteringen av den japanska soldaten Kadokawa under den japanska belägringen av staden Nanjing 1937 var alldeles för snäll.

Den Kinesiska Filmbyrån har förordningar som de följer när en film går igenom deras förhandskontroll. Filmer får exempelvis inte ”uppmana till socialt kaos eller störa stabiliteten i samhället” eller ”skada folkets moral eller dess traditionella kultur”.

Tvetydigheten bland vissa regler leder till att vissa filmer som har blivit förbjudna återigen kommer ut på marknaden. En av dem är Jiang Wens ”Devils on the doorstep”. Filmen släpptes återigen för distribution efter maktskiftet 2002 vilket visar på att den kinesiska filmbyrån varken är kontinuerlig och konsekvent i vissa av sina beslut.

Ett annat exempel är Zhang Yimous filmer ”Att leva”, ”Den röda lyktan” och ”Ju Dou: Förbjuden kärlek” som alla blev förbjudna att visas medan ”Berättelsen om Qiu Ju”, skriver filmexperten Frances K. Gateward, blev varmt mottagen av högt uppsatta partichefer samt Kinas förre detta ledare Deng Xiaoping.

Senaste försöket till att homogenisera och harmonisera innehållet i produktioner har lett till blandad kritik bland kulturarbetare. Till exempel vill kinesiska filmbyrån att man gör ”tydligare skillnader mellan fiende och vän” och man ska ”vara mer återhållsam med konflikter inom familjen”.

Den kinesiska historien är mångfasetterad och lång vilket lämnar mycket utrymme för kreativt arbete för artister som jobbar inom den redan trånga ramen av självcensur. Historiska allegorier som knivvassa politiska kommentarer är inget nytt och visade redan sig ha djupa effekter på det politiska klimatet år 1960 då pjäsen ”Hai Rui avsätts från sitt ämbete” la grunden till en schism inom det kommunistiska ledarskiktet.

Den ständiga balansgången mellan att vara både publik och statliga byråer till lags gör filmarbetet till en byråkratisk mardröm. Många moderna filmare vänder sig därför till skapandet av dokumentärfilm där man med små medel kan skaffa sig ett rykte på den internationella marknaden samtidigt som man håller sig utanför censursystemet.

Den filmpolitiska situationen i Kina trampar redan nu ny mark då Xi Jinping och den amerikanska vicepresidenten Joe Biden redan har slutit ett avtal mellan de båda länderna där kvoten för antalet amerikanska filmer som får visas i landet höjts från 20 till 34 filmer.

Det återstår nu att se huruvida det kommande ledarskiftet kommer binda de inhemska filmarbetarnas redan hårt hållna händer än hårdare eller om man nu ger dem friheten att i alla fall skaka av sig stelheten för en tid.

Linus Fredriksson
linuslinlu@gmail.com 

 

2 reaktion på “Den Kinesiska Filmbyråns skiftande arv”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*