Kultursöndag 9 november

US – China Film Summit

I onsdags var det officiellt startdatum för det femte US – China Film Summit i Los Angeles. Toppmötet som har sitt fokus på att skapa nya möjligheter för filmarbetare på båda sidorna av Stilla havet att mötas har också skapats för att försöka underlätta kommunikationen mellan de båda sidorna. Förutom den språkliga barriären finns det även en dikotomi mellan de båda ländernas sätt att hantera arbetsprocesser i både för- och efterarbetet i en film – där Kinas inspelnings- och distrubitionstillstånd oftast kan sätta krokben även för de mer etablerade filmarbetarna.

Årets huvudgäster på mötet är skådespelaren och regissören Vicky Zhao (赵薇) samt skådespelarna Huang Xiaoming (黄晓明) och Tong Dawei (佟大为) som för tillfället spenderar sin tid i USA med att medverka i den USA-kinesiska samproduktionen Hollywood Adventures. De tre skådespelarna kommer även att få mottaga 2014 Film Ensemble of the Year award för deras medverkan i ovannämnda film. Andra utmärkelser som kommer att delas ut är 2014 Film Partnership of the Year award. Det nystartade filmbolaget Studio 8 – grundat av Warner Brothers före-detta chef Jeff Robinov – och kinesiska Fosun International (复星国际有限公司) kommer att dela på utmärkelsen. 

Under lunchtalet på US – China Film Summit informerade den nya chefen för China Film Co-production Corporation, Miao Xiaotian, att de än så länge har fått in över 80 ansökningar i år. Bolaget är det enda i Kina som ger tillstånd till utländska filmproduktioner att filma i Kina samt det enda bolag som kan godkänna samproduktioner med kinesiska filmbolag. Med en sådan makt över potentiella filminspelningar är det inte konstigt att många filmarbetare och investerare känner oro, speciellt med tanke på det godtyckliga censur-systemet, och aldrig riktigt vet vilka ämnen som är politiskt känsliga. På frågan vad det är som skulle kunnas tänkas vara ett känsligt ämne att göra film om i Kina nämner Miao Xiaotian att en utländsk film blev nekad samproduktionstillstånd för att den ville göra en film om miljöförorening. Censuren är dock något som paneldebattörerna under dagen avfärdade som ett smärre problem.

Producenten Janet Yang sa under mötet ”Transformers and Beyond: Inside the process of creating U.S.-Chinese crossover films att det istället är steget från manus till inspelning som är svårare att realisera i Kina och Dede Nickerson, chef för produktion och utvekling för Sony Picturesi Kina, pekar samtidigt på att det är saknaden av ett åldersgräns-system för film som gör att filmproduktioner måste vara tillgängliga för alla vilket i sin tur också leder till inskänkt frihet i berättandet. Men i överlag var deltagarna i paneldebatten positivt inställda till framtida samproduktioner och Peter Shiao, ordförande för dagens event och Vd för Orb Media Group, sa under ”Content Conver gence: How Baidu, Alibaba, and Tencent are changing the world”-mötet att idag har varit:  ”the most important conversation in the worldwide entertainment industry.”.

Journalisten Jonathan Landreth slutreportage om U.S – China Film Summit är dock inte helt optimistisk över filmbranschens framtid i Kina. För nästan en månad sen den 15 oktober under ett symposium om konst talade kinas president Xi Jinping till en publik bestående av människor från olika delar av kultursfären om bland annat att göra mer kvalitativ konst: ”Popularity should not necessitate vulgarity and hope should not entail covetousness, pure sensual entertainment does not equate to spiritual elation.”. Landreth själv ser också en tendens till att den kinesiska filmen mer och mer anpassar sig efter marknadens behov vilket i sin tur leder till att filmer tappar i kvalité och innehåll. Den senaste filmen som stärker Landreths tes är Ning Haos film  Breakup Buddies (心花路放) där två vänner – spelad av skådespelarna Xu Zheng och Huang Bo från den mycket populära filmen Lost in Thailand – försöker ha sex med så många tjejer som möjligt. Clarence Tsuis, från The Hollywood Reporter, recension talar för sig själv. Senaste rapporten från biografer visar att filmen har gått förbi Zhou Xingchis Resan till väst i biljettintäkter.

 Linus Fredriksson
linus.fredriksson@vflnyheter.se

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*