Etikettarkiv: Bloomberg

13 januari 2014

Efter den brand som härjade under natten mot lördag (11 januari) i den ”arkaiska” stadsdelen Duzekong i Shangri-la, har nästan 300 hus brunnit ned till grunden och 2600 invånare har fått omlokaliseras.

Att branden blev så pass förödande berodde delvis på att vattenreservoarerna frusit i den bistra vintern. Shangri-la ligger på 3000 meters höjd på den södra sidan av de tibetanska bergsmassiven.

Ytterligare en anledning uppges vara att Duzekongs omoderna konstruktion försvårade släckningen av branden. De många träbyggnaderna gjorde att branden spred sig snabbt och de smala gränderna försvårade för brandkåren att komma fram, skriver Xinhua.

Samtidigt finns det frågetecken kring hur genuin denna historiska, tibetanska stadsdel egentligen är. Shangri-la fick inte namnet Shangri-la förrän 2001 (namnet kommer från James Hiltons best-seller) och enligt uppgift har de flesta av de traditionella husen i Duzekong byggts upp efter det. Liksom så många av Kinas historiska minnesmärken är Dukezhong alltså väldigt modernt.

Dagens länkar:

China and Nation Branding – The Diplomat

Kina fortsätter satsa hård på sitt nationella varumärke som kulturell gigant – men är inte denna ”soft-power” inriktning de facto missriktad? Studier visar att Kina står stadigt och hyser aktning som kulturell supermakt, image-problemet som landet har är istället en misstro mot dess politiska system. Vore det inte bättre att lägga PR-resurserna där, resonerar doktoranden Nicholas Dynon för The Diplomat: “China: Now 55 Percent Less Communist!”

Beijing sees sharp fall in tourism – China Daily

2013 var ett tufft turist-år för Beijing, då antalet utländska turister minskade med över 10 procent. En svag världsekonomi, en högt värderad kinesisk valuta och stadens luftkvalitet pekas ut som anledningarna bakom fallet.

China overturned draft air defense zone, expanded it toward Japan – The Asahi Shimbun

I en tydlig markering mot Japan utökade Kina sin flygförsvarszon efter det ursprungliga förslaget från luftvapnets forskare.

New York Times Hires Bloomberg Reporter in China Controversy – New York Times

Micahel Forsythe, reportern som lämnade Bloomberg efter att han anklagat nyhetsbyrån för att ha ställt hans story om kopplingar mellan näringslivet och parti-toppen, får nu nytt jobb hos New York Times (som rapporterade friskt om självcensur-skandalen).

Plastic arts – The Economist

Recension av Adam Minters nya bok ”Junkyard planet” – om den globala skräp- och returekonomin som årligen omsätter 500 miljarder dollar, varav en stor del är förlagd till Kina. Står på VFL:s att-läsa-lista, men om någon av våra läsare redan hunnit före och vill skriva en recension så är det välkommet!

Corruption Crackdown Presents New Problem for Xi – WSJ

Xi Jinpings kampanj mot korruptionen upplevs som ”väldigt strikt” av kinesiska kadrer vars inkomster och livsstil blivit märkbart blygsammare. I en undersökning uppger två tredjedelar av kadrerna att förbudet mot gåvor och liknande åtgärder är alltför svepande och drabbar underbetalda tjänstepersoner. I en internationell jämförelse är kinesiska politikers officiella löner relativt låga, med runt 3000-5000 yuan per månad.

The real Chinese dream isn’t prosperity, it’s reform of the one-child policy – The Guardian

Krönika om den senaste skandalen rörande regissören Zhang Yimou, som tvingades betala över sju miljoner yuan i böter för att ha brutit mot Kinas ettbarnspolicy och skaffat tre barn. Men är inte detta den riktiga ”kinesiska drömmen”, skriver krönikören Yuan Ren för The Guardian. Drömmen om att kunna ha precis så stor familj som man vill ha, utan att myndigheterna lägger sig i.

人民日报评论部:如何定义我们的时代气质?– Folkets Dagblad

Folkets dagblad reflekterar kring betydelsen av rikedom och andra värden utifrån faktumet att det gamla ordet för en rikebonde som tyranniserar landsbygden (土豪) blivit ironisk internetslang för rika personer.

20 december 2013

Samtliga av de Bloomberg-journalister som förvägrats presskort har nu fått dem beviljade, rapporterar Reuters. Samtidigt har även en del, men inte alla, av journalisterna från New York Times fått sina presskort. Med hjälp av dessa presskort kan journalisterna nu söka visum för nästa år.

Kina ser alltså ut att ha backat från sitt outtalade hot om att utvisa det närmare två dussinet journalister – även om läget fortfarande verkar oklart för en del av NYT:s personal. Spekulationer har gjort gällande att NYT eventuellt kommer behandlas hårdare än Bloomberg, för att belöna den senare för de koncessioner nyhetsbyrån gjort på senaste tid (14 november).

Dagens länkar:

China’s Money Rates Climb, Stocks Slide as Cash Crunch Deepens – Bloomberg

De kinesiska börserna har gått stadigt nedåt de senaste nio dagarna med anledning av nya likviditetsproblem inom det kinesiska finanssystemet. Reporäntan i Shanghai är på 7,6 procent, sin högsta nivå sedan likviditetskrisen i somras (25 juni). Centralbanken har svarat med att injicera en oklar summa, det finns uppgifter på att det rör sig om 200 miljarder yuan, för att mildra problemen.

More SOEs to be going private: Official – China Daily

Kina planerar privatisera en del av sina statliga bolagsjättar – antingen helt, eller delvis. Det är ännu oklart vilka företag som kan bli föremål för privatiseringen:

”State-owned industries that don’t require State ownership can allow more ‘social capital’,”Huang said at a news conference, using the ruling party’s euphemism for private investment. ”State ownership could be reduced or entirely withdrawn.”

Europaparlamentets resolution av den 12 december 2013 om organskörden i Kina – EU

En resolution har antagits av EU-parlamentet gällande organtransplantationer och organskörd i Kina. På det stora hela följer resolutionen samma linje som rekommenderats av FN:s särskilda rapportör för tortyr och annan grym, omänsklig eller förnedrande behandling, det vill säga krav på ökad öppenhet och oberoende granskning. Formuleringarna är emellertid relativt starka, EU uttrycker exempelvis sin ”djupa oro över de ständiga och trovärdiga rapporterna om systematisk statssanktionerad organskörd från samvetsfångar utan deras samtycke”. Parlamentet uppmanar även Kina att ”upphöra med organskörd från samvetsfångar och medlemmar av religiösa och etniska minoriteter” samt åtala de skyldiga, vilket implicerar att parlamentet ställer sig bakom anklagelserna. Kinas utsända till EU-parlamentet har kritiserat resolutionen och säger att den ”så kallade organskörden” är en fabricering av Falun Gong-kulten.

Indoor pollutants kill 1m every year: expert – China Daily

Enligt Zhong Nanshan, respekterad forskare och f.d. ordförande i Kinesiska Medicinsällskapet, är luftföroreningar inomhus orsaken bakom en miljon dödsfall i Kina varje år.

Chinese journalists face Marxist ideology exam – Guardian

Kinesiska journalister kommer behöva godkänt på ett nytt ideologiskt prov för att få behålla sina presskort nästa år. Provet bygger på en 700-sidor lång manual som bland annat förbjuder kommentarer som bryter mot partilinjen och tydliggör att relationen mellan partiet och nyhetsmedia är relationen mellan ledaren och den ledde.

Monk dies in self-immolation in NW China – Xinhua

En 43-årig tibetansk munk har avlidit i Gansu-provinsen efter att han tänt eld på sig själv.

China to build two new Antarctic bases: state media – AP

Kina ska uppföra ytterligare två nya forskningsanläggningar, nummer fyra och fem, på Antarktis.

7 december 2013

The New Yorkers f.d. Kinakorrespondent Evan Osnos har skrivit en läsvärd artikel om hur Kinas skrämseltaktik mot utländska journalister är ett tecken på rädsla; Beijing är beredd att förlora mycket prestige och soft power genom att ge sig på pressen för att man bedömer arbetet som journalisterna utför som så farligt att det måste stoppas.

” …the leadership is signalling that it has concluded being liked is less important than simply surviving. I spent some time with a senior Chinese diplomat recently, and when I asked what motivated the threat of expulsion, the diplomat said that the Times and Bloomberg were seeking nothing short of removing the Communist Party from power, and that they must not be allowed to continue.”

Närmare två dussin journalister från Bloomberg och New York Times riskerar tvingas lämna landet om ett par veckor, då kinesiska myndigheter förhalar visumprocessen.

VFL bedömer Kinas agerande som en styrkedemonstration, som är tänkt att skrämma journalister, utländska likväl som inhemska, verksamma i Kina. Sannolikt kommer majoriteten av de berörda journalisterna få sina visum till slut, om än i sista sekund.

Dagens länkar:

Dark matter – The Economist

Uppmärksammande av den fängslade Nobelpristagaren Liu Xiaobo, vars situation inte väntas förbättras under nästa år i ljuset av Xi Jinpings allt hårdare tag mot oppositionella krafter, och yttrandefrihet.

In China, Mandela Is Claimed by Authorities and Dissidents Alike – Sinosphere

Både kommunistpartiet och aktivister hyllar den nu avlidne Nelson Mandela. Kommunistpartiet uppskattar hans frihetskamp och revolutionära anda, dissidenter ser honom som en förebild som uthärdade 27 år i fängelse på grund av sina politiska värderingar.

Men, som författaren He Baoguo skrev på sin mikroblogg: “If Mandela were born in China, he would be tortured in jail, forced to make confessions and humiliated on national TV,”.

A Leader in Mao’s Cultural Revolution Faces His Past – NYT

Chen Xiaolu, en gång ledarfigur bland rödgardisterna på sitt gymnasium, om de övergrepp han var medskyldig i under  kulturrevolutionen: “I bear direct responsibility for the denouncing and criticism, and forced-labor re-education of school leaders, and some teachers and students,” Mr. Chen wrote in a blog post on his school alumni website in August that quickly circulated on the Internet. “I actively rebelled and organized the denouncements of school leaders. Later on when I served as the director of the school’s Revolution Committee, I wasn’t brave enough to stop the inhumane prosecutions.”

Mao Zedong: Cultural Revolution echoes – The Economist

Förberedelserna är i full gång för firandet av Mao Zedongs 120:nde födelsedag den 26 december. En särskilt viktig dag blir det för Kinas mer hårdnackade maoister som generellt är starkt kritiska mot både liberaler och den sittande partiledningen.

Chang’e-3 enters lunar orbit – Xinhua

Kinas månlandare Chang’e har lagt sig i omloppsbana runt månen.

Behind China’s Cyber Curtain – New Republic

Nedslag i den tibetanska staden Aba i norra Sichuan-provinsen, där internet sedan länge släckts ner. Läsvärt reportage, om människorna mer än om myndigheterna – och det informationsbehov många utvecklat i det moderna informationssamhället.

Bruce Lee’s Yellow Jumpsuit Fetches $100,000 at Auction – WSJ

Den legendariska gula overall som Bruce Lee bar under inspelningen av filmen ”Game of Death” har sålts på en aktion i Hongkong för dryga 650 000 kronor.

6 december 2013

Kina tar i med hårdhandskarna mot New York Times och Bloomberg. Samtliga journalister på plats, 24 personer, från de båda nyhetsorganisationerna kan tvingas lämna landet de kommande veckorna, då myndigheterna drar ut på tiden för att förnya deras visum.

Utländska journalister måste förnya sina visum i slutet av varje år och journalisterna från Bloomberg och NYT har alltså ännu inte lyckats få ut visum för nästa år.

Kinesiska myndigheter har inte gett någon officiell förklaring, men journalisterna själva gissar att det är en konsekvens av de avslöjande reportage om kopplingar mellan näringslivet och partitoppen som både NYT och Bloomberg publicerat de senaste åren – vilket inte tagits emot väl från kommunistpartiets sida.

USA:s vice-president Joe Biden, som nyligen besökte Beijing, kritiserade Kinas agerande:

“Innovation thrives where people breathe freely, speak freely, are able to challenge orthodoxy, where newspapers can report the truth without fear of consequences,”

VFL kan inte nog understryka situationens allvar. Kinas agerande saknar motstycke, och om journalisterna inte får stanna i landet vore det näst intill en öppen krigsförklaring mot den utländska pressen verksam i Kina. Det ligger tyvärr i linje med hur censuren hårdnat det senaste året, allt sedan Xi Jinping tillträdde som partiordförande.

Dagens länkar:

Anders Borg i Peking – positiv till Kinas reformpaket – TV4

Finansminister Anders Borg är försiktigt positiv till de ekonomiska reformer som utlovas från partiets håll – samtidigt som han understryker att det är viktigt att vänta och se hur de kommer implementeras. Borg svarar också på frågan om den tuffare censuren i Kina, vilket han menar är ”en utveckling som går åt fel hål”.

Lip service – The Economist

Frågan om mänskliga rättigheter i Tibet tycks vara politiskt död för västerländska politiker – vilket blev tydligt under premiärminister David Camerons besök i veckan. Vill man vara på god fot med Kina så går det inte att öppet ställa några som helst krav på situationen för mänskliga rättigheter, allra minst Tibet.

China mourns passing of Mandela – Xinhua

Kina kallar Nelson Mandela för ”en gammal vän av det kinesiska folket” – och publicerar en lång artikel om Mandelas kopplingar till Kina och marxismen under 50- och 60-talen.

China Bans Banks From Bitcoin Trade – China Digital Times

Den kinesiska centralbanken sätter ner foten – e-valutan Bitcoin är inte en valuta med av ”verklig betydelse” och förbjuder kinesiska finansinstitut från att handla i valutan. Privatpersoner är fria att köpa och sälja Bitcoin över internet så länge de själva tar på sig risken, något som skulle vara mycket svårare att förbjuda. Bitcoin sjönk över 20 procent på internetbaserade valutamarknaden BitStamp efter beskedet.

Carlsberg buys controlling stake in China’s Chongqing Brewery – Reuters

Danska Carlsberg köper ytterligare 30 procent av aktierna i kinesiska Chongqing Brewery för 3 miljarder yuan, och kontrollerar därmed över 60 procent av företaget. Carlsberg ökar därmed sin marknadsnärvaro på världens största ölmarknad Kina.

Up to 70 percent of women factory workers in Guangzhou sexually harassed – CLB

En undersökning i industri- och handelscentrumet Guangzhou i södra Kina har kommit fram till att nästan 70 procent av kvinnor anställda i stadens fabriker har utsatts för sexuellt ofredande. 15 procent har blivit trakasserade till den grad att de inte upplevt att de hade något val annat än att byta jobb.

Grön Elds hemlighet avslöjad – Västerbottens Folkblad

I toppen på den nio meter höga glasskulpturen ”Grön eld” finns en bild på Mao Zedong fastlimmad, rapporterar Folkbladet. Bilden limmades dit av Lennart Johansson, som arbetade med att bygga skulpturen på 70-talet. Varför just Mao Zedong? Det har Johansson inte något bra svar på mer än att det var en populär bild.

Review: The Geography of Thought: How East Asians and Westerners Think Differently… And Why – Hacking Chinese

Olle Linge skriver en kort recension på boken som gör anspråk på att reda ut hur och varför västerlänningar och östasiater tänker annorlunda.

3 december 2013

David Camerons statsbesök i Beijing bjöd på oväntad dramatik, efter att en brittisk Bloomberg-reporter portats från presskonferensen med Cameron och Li Keqiang. Camerons stab protesterade på plats, och premiärministern själv ska också enligt uppgift tagit upp frågan senare med presidenten Xi Jinping.

Bloomberg befinner sig under hård press i Kina, Fortune rapporterar att nyhetsbyråns kontor i Beijing och Shanghai för några dagar sedan utsattes för ”säkerhetsinspektioner” av kinesiska myndigheter.

Dagens länkar:

China pushes for greater investment in UK, including HS2 and nuclear power – The Guardian

Kina vill investera i höghastighetståg, kärnkraft och andra energiprojekt i Storbritannien, berättade Li Keqiang under måndagen. Samtidigt upprepade David Cameron löftena om att bli Kinas nya bästa vän i Europa (med en något märklig referens till bambu):

”Britain wants China to realise its dream and I believe we can help each other succeed in the global race. Some in Europe and elsewhere see the world changing and want to shut China off behind a bamboo curtain of trade barriers. Britain wants to tear those trade barriers down.”

China, UK to boost ties as Cameron voices stance on Tibet – Xinhua

Statliga nyhetsbyrån Xinhua väljer att fokusera på Camerons uttalande om Tibet. Den brittiske premiärministern uppges ha sagt att han inte stödjer ett självständigt Tibet och att han respekterar Kinas suveränitet. Efter Cameron mötte Dalai Lama i London 2012 möttes det av officiella protester från kinesiskt håll och hans besök senarelades.

瑞典籍男子乘出租车到浦东机场门口时跳引桥坠亡 – Metro Express (时代报)

En 46-årig svensk man avled under måndagen vid Pudongs internationella flygplats i Shanghai, efter att han ramlat av taxiplattformen. Enligt kinesiska medier så ska mannen, när taxin saktade in framför flygplatsen, plötsligt ha öppnat bildörren i farten och ramlat ut ur taxin, över räcket, och fallit tio meter. 46-åringen ska ha anlänt till Kina i oktober. Utredningen av olyckan fortgår, enligt Metro Express.

China’s economy to grow 7.5% – Xinhua

Det statliga informationscentret uppskattar att Kinas BNP kommer växa med 7,6 procent i år och runt 7,5 procent 2014. Ett problem som kan komma att bli ännu värre under 2014 är ett stigande konsumentprisindex (inflation) som väntas växa med 3,2 procent under 2014. Den höga inflationen ses fortfarande som ett stort problem i Kina, medan ekonomer i USA och Europa börjat ropa efter högre inflation. Kina satsar alltså vidare på en västerländsk, konsumerande arbetarklass medan senaste mode i väst verkar vara köpsvaga arbetare à la Chine.

Anti-graft body pushes officials to disclose assets – China Daily

Ett pilotprojekt ska tvinga nyligen befordrade partikadrar att offentligt redogöra för sina och sin familjs finanser, och ekonomiska situation, enligt en talesman för partiets Centrala diciplinärinspektion.

The Hijacking of Chinese Patriotism – New York Times

Yu Hua skriver om skillnaden mellan att kritisera nationen och regeringen. Some people still aren’t clear about the difference between nation and government. And so anyone who aims a criticism at the government gets denounced as a traitor. Let me make an analogy: The nation is like one’s parents, and the government is like a steward; loving the steward and loving one’s parents are completely different things. One can’t change one’s parents, but one has every right to replace the steward.

20 november 2013

Aktivisten Liu Xiaobo som 2010 tilldelades Nobels fredspris har bestämt sig för att överklaga sin 11-åriga fängelsedom, rapporterar Reuters. Liu har sedan 2009 suttit fängslad för att ha författat dokumentet Charter 08 – vilket uppmanar till att omkullkasta Kinas enpartisystem och införa demokrati.

Kinas konstitution slår i teorin vakt om medborgarnas yttrandefrihet, och det är detta argument som Lius advokat Mo Shaoping kommer anföra om han tillåts överklaga fallet:

”This is the constitutional right granted to every citizen and does not constitute a crime, so we are requesting that the courts hear this case again and find Liu Xiaobo not guilty.”

VFL bedömer möjligheterna som minimala att fallet i överhuvudtaget ska få gå till domstol.

Vidare, så kan vi notera att handelsminister Ewa Björlings inlägg på DN Debatt häromdagen (VFL, 17 november) om Sveriges nya ”pivot” till Asien och Afrika vad gäller exportstödet möter mothugg. Amnesty och Diakona skriver bland annat att det är ”pinsamt att inte ens nämna mänskliga rättigheter” i regeringens nya satsningar på länder där dessa frågor uppenbarligen utgör stora problem.

Socialdemokraternas Mikael Damberg anser att Björlings satsning är obefogad och kortsiktig – och att mer resurser istället borde läggas på att öppna nya konsulat i exempelvis Guangdong (Kanton) i södra Kina.

Till sist så vill VFL tacka Sweden-China Trade Council (SCTC) för deras uppmärksammade av vår sajt i nya numret av KinaNytt (sidan 8).

Dagens länkar:

Organhandel tas upp i riksdagen – SvD

Svenska riksdagsledamöter ska lyssna till Kinaexperten Man Yan Ng och David Kilgour som ska tala om den påstådda organskörd som pågår i Kina riktad mot medlemmar i Falun Gong.

Artikeln hänvisar till bevis från organisationen Doctors Against Forced Organ Harvesting (DAFOH).  På organisationens hemsida står inget om organisationens relation till Falun Gong, men en indikation kan vara att DAFOH under rubriken bevis  uteslutande länkar till artiklar från Falun Gongs tidning Epoch Times. Med reservation för att anklagelserna är väldigt allvarliga så verkar ingen oberoende organisation ha hittat bevis för att den här typen av organskörd faktiskt förekommer i Kina. Amnesty International, som kritiserat tortyr och fängslande av Falun Gong-medlemmar, nämner till exempel inte den påstådda organskörden.

Representanter från DAFOH har tidigare talat inför USA:s House of Representatives vilket ledde till att en fjärdedel av ledamöterna där skrev under ett brev till statssekreterare Hillary Clinton att släppa all information gällande misstänkt organskörd i Kina.

Det är allvarligt om svenska riksdagsledamöter uppfattar det som att de lyssnar till oberoende Kinaexperter — enligt beskrivningen i Svenska Dagbladet — vars fynd är okontroversiella.

China Mobile Aims to Challenge Skype With Jego – WSJ

Världens största mobiloperatör China Mobile lanserar en ny kommunikations-app (Jego) som ska konkurrera med Skype. Gratis telefonsamtal, videochat och SMS-tjänster är tanken, förutsatt att användaren har ett China Mobile-nummer. Satsningen är uppenbart riktat till kineser i första hand.

Ericsson tar 4g-order i Kina – Dagens industri

Svenska Ericsson ska leverera 4G-teknologi till 15 provinser i Kina.

Spanish court orders arrest of ex-Chinese president Jiang over Tibet – AP

En spansk domstol har utfärdat arresteringsorder för Kinas f.d. president Jiang Zemin, då han av Tibet-aktivister i Spanien anklagats för folkmord. Tidigare har också Hu Jintao anklagats för folkmord i spansk domstol (VFL, 12 oktober). Ser ut som att Jiang och Hu får stryka Spanien över sin lista på möjliga resmål nu när de är pensionerade. 

WHAT WILL IT COST TO COVER CHINA? – The New Yorker (Evan Osnos)

Läsvärd kommentar till den pågående självcensurskandalen på Bloomberg News, av f.d. Kinakorrespondenten Evan Osnos.

Mikael Forsythe har för övrigt meddelat att han slutat på nyhetsbyrån genom sin twitter häromdagen.

Koldioxidutsläppen slår nya rekord – TT

Kina fortsätter att öka sina koldioxidutsläpp, och står nu för 27 procent av jordens utsläpp – dubbelt så mycket som USA.

18 november 2013

Michael Forsythe, den Bloomberg-reporter som jobbat fram den story som nyhetsbyrån anklagas för att dödat, har suspenderats från sin tjänst vid Bloombergs Hongkong-kontor, rapporterar New York Times.

Det mesta pekar på att det var Forsythe som läckte informationen om att Bloombergs chefredaktör Matthew Winkler personligen dödat artikelserien som Forsythe jobbat på om kopplingar mellan Kinas rikaste man och partitoppen.

Enligt läckan så ska Winkler ha stoppat publiceringen då han menat att det skulle leda till att Bloomberg portades från Kina.

Prisbelönade journalisten Michael Forsythe har jobbat för företaget sedan år 2000, och var den som skrev förra årets uppmärksammade exposé över president Xi Jinpings familjs förmögenhet.

VFL kan bara beklaga hur Bloomberg hanterar sin redaktionella verksamhet, och konstatera att förtroendet för nyhetsbyrån  för tillfället är mycket lågt.

Kritiken mot Bloomberg är befogad, men väcker samtidigt en mer generell fråga kring hur utländska nyhetsbyråer förhåller sig till sin känsliga position vis-à-vis den kinesiska staten och marknaden. Sinologen Perry Link har liknat Kinas censurapparat vid en anakonda gömd uppe i en kristallkrona:

Normally the great snake doesn’t move. It doesn’t have to. It feels no need to be clear about its prohibitions. Its constant silent message is ”You yourself decide,” after which, more often than not, everyone in its shadow makes his or her large and small adjustments–all quite ”naturally.”

Dagens länkar:

China Focus: China’s ”Laojiao” site to change role after abolishment – Xinhua

Frågan vad som ska komma efter att systemet med omskolning genom arbete avskaffas hägrar. Några lokaler blir drogrehabiliteringscenter, andra fängelser, rapporterar Xinhua.

End of laojiao to take time – China Daily

Tidigast i slutet av december kan omskolning genom arbete avskaffas helt, enligt statliga China Daily. Vad som kommer ersätta systemet är än så länge oklart.

No Single Timetable for ”One-Child” Policy Change Across China: Authority – Caijing

Också reformerna av ettbarnspolitiken kommer ta tid och variera beroende på lokala villkor. Den nationella kommissionen för hälsa och familjeplanering meddelar att ingen nationell tidtabell kommer ges för när familjer tillåts skaffa ett andra barn. Istället kommer det bero på lokala myndigheters beslut, men, fortsätter kommissionen, skillnaderna mellan när reformerna genomdrivs på olika platser bör inte heller vara för stora.

Sweeping changes needed to tackle graft in China, say analysts – SCMP

Den intensifierade kampen mot korruption är välkommen, men strukturella förändringar behövs för att komma till botten med problemet. Under tredje plenumet beslutades att centralkommittén för disciplininspektion ska ges större befogenheter vad gäller ministerier, statliga organ och lokala myndigheter. ”The measures are welcome as they will help the fight against graft,” said Chen Ziming , a Beijing-based commentator. ”But without fundamental institutional reform the effort cannot solve the long-standing problem.”

More than 16,000 punished for violating frugality guidelines – Xinhua

16 699 partikadrer har bestraffats för att de inte följt de nya riktlinjerna för återhållsamhet, meddelar partiets disciplinkommission.

National Security Commission: Chinese KGB? – CMP

En kinesisk debattör har reagerat på att namnet på den nya nationella säkerhetskommissionen (国家安全委员会) är detsamma som namnet på den sovjetiska underrättelsetjänsten KGB. Given its notorious reputation in history, it can’t help but throw up all kinds of associations for people. People can’t help but wonder whether they too might soon be living in a nightmare in which secret police are everywhere.

Putting your feet up – The Anthill

Journalisten och författaren Alec Ash skriver för The Anthill om hur han som ung student under en tågfärd i Kina hamnade i konfrontation med en kinesisk migrantarbetare över sitt engelska ”koloniala” arv. Läsvärt.

Döda kycklingar och skrämma apor

Kina-tänjer-gränserna. FOTO: Björn Djurberg

Den senaste censurskandalen hos amerikanska nyhetsbyrån Bloomberg upprör världspressen. Kritiken haglar efter att det sipprat ut att chefredaktören Matthew Winkler beordrat sina reportrar att begrava en planerad artikel om kopplingar mellan Kinas rikaste man och partitoppen.

Winkler ska ha varit rädd för att nyheten skulle reta upp kommunistpartiet till den grad att det skulle innebära praktiska hinder för Bloomberg att fortsätta verka i Kina. Chefredaktören ska enligt läckorna motiverat sitt beslut om självcensur för reportrarna med att jämföra med hur somliga utländska medier i Nazi-Tyskland utövade självcensur för att få stanna kvar i landet.

Matthew Winkler har efter att skandalen briserat förnekat att så ska ha varit fallet. Artikeln är inte begravd, den är bara inte redo för publicering, hävdar han.

Men förtroendet för Bloombergs Kina-rapportering befinner sig i fritt fall. Det bästa Winkler kan göra för att rädda situationen är sannolikt att omgående publicera storyn.

Ironiskt är att det var Bloomberg som förra året publicerade en exposé över nuvarande partiordförande Xi Jinpings tillgångar. Efter denna publicering censurerades nyhetsbyråns hemsida i Kina, och går fortfarande inte att komma åt från Fastlandskina. Kanske var det detta som fick Winkler att dra ur proppen denna gång?

Bloomberg fick lära sig vad det innebär att reta draken, och fick möta insikten som träffar så många andra intressen i dagsläget: vi behöver Kina mer än vad Kina behöver oss.

Bloombergskandalen är dock bara ett symptom på ett allt mer reellt faktum; det att Kina blir allt mäktigare, och nu börjar kräva tribut.

För media innebär denna tribut: Gör som vi säger, rapportera det vi säger.

Se på fallet Melissa Chan, Al-Jazeera-reportern som förra året blev den första journalist på över ett decennium som sparkades ut ur Kina.

Det knotades och klagades en del, men glömdes snart bort.

i förra veckan vägrades Paul Mooney journalistvisum för sitt nya jobb på Reuters Beijingkontor. Mooney har jobbat som journalist i 18 år i Kina.

Det Chan och Mooney har gemensamt är att rapportera kritiskt om känsliga ämnen i Kina. De båda är långt ifrån ensamma. Det finns många exempel på hur journalister vägras visum, eller får sina visumprövningar dragna i långbänk. Det är svårt att misstolka de signaler som Kina skickar till världspressen.

Världspressen sedan, har svårt att slå tillbaka. Att i protest sluta rapportera om Kina är ett alternativ som jag gissar få seriöst överväger; om en nyhetsbyrå lägger ner sin Kinabevakning så fyller snabbt en annan mediaorganisation detta vakuum.

Återstår då att gilla läget – och gränserna flyttas fram.

Precis som med Tibet – ni minns, det där landet som ingen längre vill prata om, eller med för den delen. Senast i maj fick Tibets ledare i exil, Lobsang Sangay, nobben av regeringen Reinfeldt under sitt Sverigebesök.

Rent pragmatiskt så är det enkelt att förstå varför. Efter att Storbritanniens David Cameron mötte Tibets spirituella ledare Dalai Lama 2012 så frös de bilaterala kontakterna mellan Kina och Storbritannien i princip till is.

Först för någon månad sedan normaliserades situationen något efter att Londons borgmästare Boris Johnson, ackompanjerad av finansministern George Osborne, åkte på charm-resa till Kina med kappsäcken full med handelsavtal.

Även vårt grannland Norge kan i det avseendet fungera som avskräckande exempel. Sedan Nobelkommittén i Oslo 2010 tilldelade dissidenten Liu Xiaobo Fredspriset så har den norske diplomaten i Beijing enligt uppgift blivit en rackare på tennis – så mycket annat att göra om dagarna tycks han inte ha.

Ett kinesisk talesätt lyder: Döda kycklingen för att skrämma aporna (杀鸡吓猴). Denna strategi tycks fungera lika väl i Kinas inrikespolitik som i dess utrikespolitik.

Nästa kyckling på tur?

Björn Djurberg
bjorn.djurberg@vflnyheter.se

14 november 2013

Veckans nyhet i Kina (förutom tredje plenumet då) har varit självcensurskandalen som briserat hos nyhetsgiganten Bloomberg, efter att ett par reportrar läckt att de blivit tillsagda av chefredaktören att lägga ner en story om kopplingar mellan Kinas rikaste och partitoppen – då denna story ska ha varit för känslig och kunnat skapa stora problem för Bloomberg i Kina med visum, licenser och annat.

När inte chefredaktören har tid att rycka in och stoppa publiceringar så finns det enligt NYT också en särskild kod (204) inom Bloomberg som kan appliceras i redigeringsprocessen för att hindra att artikeln når Fastlandskina.

Den utmärkta bloggen ChinaFile har en öppen diskussion om skandalen med bland annat John Garnaut, Sidney Rittenberg och Jeremy Goldkorn som är mycket läsvärd.

Dagens länkar:

China pressures Muslim Uygur lawyer families on burqas, beards – SCMP

Nya drakoniska regler i den oroliga Xinjiang-provinsen förbjuder muslimska advokater att odla skägg eller bära slöja, och kräver att de förbjuder sina släktingar och familjemedlemmar att följa samma påbud.

Kina öppnar för mer marknadskrafter – TV4

Ramverket för reformer som presenterades efter det tredje plenumet kan leda till mer marknadsmässig prissättning och mer rättvis konkurrens mellan utländska företag och statliga bolag i Kina, enligt Fredrik Ektander, SEB:s chefsrepresentant i Beijing. Här intervjuad av VFL:s Björn Djurberg

Öppnar upp mot utlandet – Dagens Industri

Handelsbankens Kinarådgivare Frédréric Cho ser positivt på det kinesiska toppmötet: Enligt hans tolkning är Kina redo att införa marknadsreformer inom flera viktiga områden. Nu återstår konkreta beslut i centralkommitténs olika utskott. ”Man talar om vikten att öppna landet både inåt och utåt. Det handlar om att släppa in privatägda och utländska bolag i områden som tidigare dominerats av staten. Sektorer som energi, finans och hälsovård”

Borg välkomnar Kinas marknadsreformer – Dagens industri

Även finansminister Anders Borg sade sig vara glad. Men tillade också att det ofta är mycket prat om reformer i Kina, som sedan leder till få konkreta åtgärder.

Kina bör gå i Storbritanniens spår – DN/Project Syndicate

Ekonomiprofessorn Barry Eichengreens debattartikel för Project Syndicate här översatt för Dagens nyheter. Eichengreen menar att Kina borde lära av Storbritanniens industrialisering på 1800-talet och genomföra reformer därefter. Lära av historien förvisso, men är 200 år gamla reformer för en annan tid verkligen relevant idag, undrar VFL? Läsaren får bedöma själv.

Kinesisk rutin på svenska förskolor? – SvD

Gästskribenten Mattias Thorsson uppvisar här starka symptom på vad vi på VFL brukar kalla för ”Shanghai-bubblan” när han skriver om hur Sverige borde lära sig av Kina (läs: Shanghai) när det kommer till saker så som att ha sjuksystrar utplacerade på förskolorna för att utföra dagliga hälsokontroller för att förebygga sjukdom, vilket det enligt Thorsson finns överallt i Kina (läs: de rikare delarna av Shanghai). Därmed inte sagt att idén är allt för tokig, i sig.

Crossing Lines: Sina Punishes More Than 100,000 Weibo Accounts – WSJ

Sedan den nya tuffare internet-policyn trädde i kraft i augusti har över 100 000 konton plockats bort från Kinas mikrobloggar. De flesta ska enligt myndigheterna raderats på grund av att de förolämpat, ärekränkt eller på annat sätt spridit olämplig information om andra användare.