Etikettarkiv: Folkets Dagblad

28 februari 2014

Dagens länkar:

Xi Vows to Make China Into Cyber Power After Internet Meeting – Bloomberg

Kommunistpartiet har bildat en ny arbetsgrupp med ansvar för cybersäkerhet som leds av generalsekreterare Xi Jinping. Målet är att göra Kina till en verklig cybermakt genom att bland annat satsa på utveckling av inhemsk teknologi. Gruppen kommer ha ansvar för att teckna upp nationella strategier, planer för utveckling och övergripande policy.

China issues report on U.S. human rights – Xinhua

Kina släpper sin årliga rapport om mänskliga rättigheter i USA. Rapporten tar bland annat övervakningen och PRISM som utgör ”ett uppenbart brott mot internationell lag” samt drönarattacker i Pakistan.

China paves way to charge ally of former security tsar in graft crackdown – Reuters

Efter en längre tids utredning tvingas Li Dongsheng, tidigare biträdande säkerhetsminister och nära anknuten till Zhou Yongkang, avgå från sin post på statsrådet. Avgången innebär att Li tappar sin straffimmunitet.

China’s Yuan Drops Most on Record Amid Band Widening Speculation – Bloomberg

Den kinesiska yuanen tappade mest under en dag sedan åtminstone 2007. Valutan tappade 0,85 procent mot dollarn och ligger därmed på sin lägsta nivå på tio månader. Anledningen till fallet är spekulation om att den kinesiska centralbanken kommer att vidga handelsbandet som en del av fortsatta finansiella reformer: “China looks determined to proceed with financial reforms, and so a wider band in the near term looks likely,” said Daniel Chan, a Hong Kong-based strategist at China Silver Global Investment Consultant Ltd. “As yuan selling pressure is still on, a wider band will mean further declines. That’s obviously among the concerns in the market.”

Sinopec Steps on Gas Pedal with Market-Based Reform – Caixin

Det statsägda oljebolaget Sinopec planerar en finansiell omstrukturering och vill bjuda in privata investerare. Ett steg på vägen från ett helt och hållet statsägt företag till ett med en blandad ägandestruktur.

China’s Agricultural Deals with Ukraine in Jeopardy – The Diplomat

Ryska medier har rapporterat att Kina, efter den senaste tidens oroligheter, vill ha tillbaka det lån på tre miljarder dollar från Ukraina som är del av ländernas lantbrukssamarbete. Både den ukrainska och kinesiska sidan förnekar uppgifterna. Ytterligare frågetecken finns kring Ukrainas vapenexport till Kina som hittills haft en nyckelroll för kinesisk militär utveckling.

China’s social media landscape in 2014 (INFOGRAPHIC) – Tech In Asia

En grafisk illustration som visar hur sociala medier används i Kina. Även där internationella konkurrenter tillåts komma igenom Kinas Great Firewall är kinesiska alternativ ändå mer populära. Ett av de få företagen som lyckats bra är LinkedIn som nu satsar ännu mer i Kina.

Mer om överfallet på Kevin Lau – Kina med Leijonhufvud

Göran Leijonhufvud skriver skriver om två teorier bakom knivattacken mot Ming Paos före detta chefredaktör Kevin Lau. En teori är att överfallet är kopplat till Laus kritiska inställning mot Beijing, en annan att förövarna har kopplingar till maffian och att motivet skulle vara undersökande journalistik kring ekonomisk brottslighet.

People’s Daily Arms Netizens to ‘Kill the Devils’ – WSJ

Ett nytt spel på Folkets Dagblads hemsida tillåter spelaren att öva sin pricksäkerhet på mål föreställandes japanska krigsförbrytare. Det osmakliga spelets osmakliga namn är ”Döda Djävlarna” (打鬼子).

Utsikterna är strålande: Internationella samfundet hyllar Xi Jinpings första 100 dagar vid makten

PEKING Partiorganet Folkets Dagblad publicerade under fredagen artikel på sin förstasida för att uppmärksamma partiets nya ledarklicks första hundra dagar vid makten. VFL har översatt det viktigaste.

Världens intryck av de första 100 dagarna:

Den 22 februari markerar de första 100 dagarna som Xi Jinping navigerat Kina efter att han tillträtt som partisekreterare för kommunistpartiet efter den 18:e partikongressen.

Under dessa 100 dagar så har det internationella samfundet följt hur partiets nya kärna av ledare deklarerat policys, noga observerat hur partiets nya ledare styr Kina i ord och i handling och hett diskuterat framtiden för Kina som stort utvecklingsland.

Målen är högt satta, vägen mot utveckling är klar, administrationsplanen är tydlig; Kommunistpartiet partibyggande och styret av Kina går in i en ny fas, en ny scen. Här följer intryck av de här 100 dagarna från internationella profiler och utländsk press.

Ett av intrycken är: Partiets centrala ledarklicks mål ”De två etthundra åren” och ”Den kinesiska drömmen” är storskaliga och samtidigt realistiska. Processen att genomföra dessa mål är en process som gynnar det kinesiska folket, och är också en process som oavbrutet gynnar världen.

Dessa 100 dagar har inte bara stimulerat det kinesiska folket att ha stora förhoppningar på ”Den kinesiska drömmen”, utan dessutom skapat en het diskussion bland utlänningar gällande Kinas framtidsutsikter och utveckling och hur detta påverkar världen.

Så som Xi Jinping har pekat ut, så innehåller ”Den kinesiska drömmen” flera generationer kinesers långt eftersökta önskningar, och utgör varje kinesisk pojke och flickas gemensamma hopp. Internationella profiler anser att ”Den kinesiska drömmen” manifesterar partiets nya ledares starka känsla för ansvarstagande sett i historiskt perspektiv gentemot det kinesiska folket. Vidare, att uppnå målet med ”De två etthundra åren” betyder att Kinas utveckling kommer nå två nya nivåer som kommer bana väg för ”Den kinesiska drömmen”.

Sedan följer en långt långt segment där olika ”internationella profiler” kommenterar kring det nya ledarskapets första 100 dagar vid rodret för världens folkrikaste land. Det handlar exempelvis om professorer från universitet i Kenya, Ryssland och på Kuba.

Artikeln avslutas med:

Partiets nya ledarklick har under de första 100 dagarna välkomnat en god ny start som gett världen ett positivt intryck, samt ökat världens tro på Kinas framtid.

Ljudet av partiets nya ledares vågade fotsteg kommer i framtiden, både på den internationella och inhemska scenen, att ljuda desto klarare.

Läs hela Folkets Dagblads ledare här (på kinesiska), eller läs en något nedtonad version, signerad Xinhuas engelska-avdelning här.

Björn Djurberg
bjorn.djurberg@vflnyheter.se

Kineser mer misstänksamma mot främlingar – men litar på regeringen

KINA En ny studie från Pekings statliga tankesmedja CASS (Chinese Academy of Social Sciences) visar att tilliten sjunkit till nya bottennivåer i Kina, rapporterar China Daily.

I studien tillfrågades 1900 stadsbor, som en del i en årlig studie som tar tempen på den samhällsklimatet i Kina. Mindre än hälften av de tillfrågade ansåg att ”man kan lite på de flesta människor”; omkring 30 procent ansåg sig lita på främlingar.

Allt som allt bedömer CASS att tilliten i Kina sjunkit från 62,9 2010 till dagens 59,7 på tillits-skalan av 100 poäng. En ny bottennivå alltså.

Studien visar också att familjen och nära vänner är de man mest litar på, tätt följt av, chockerande nog: regeringen (69 procent). 64 procent uppgav att man litade på media.

I övrigt tar artikeln från China Daily upp den vanliga kinesiska uppfattningen om att alla tiggare bara är ute efter att lura folk på pengar (fel – enligt tidningen), samt repeterar den allt vanligare retoriken i partipressen att den misstänksamhet som finns mellan myndigheter och medborgare beror på ett fåtal korrupta tjänstemän som inte sköter sina jobb.

I en kommentar (översatt av VFL) på sin förstasida under måndagen skriver kommunistpartiets flaggskepp Folkets Dagblad:

Oavsett om studien är korrekt eller ej, så visar den att vi omgående måste stärka tilliten samhället. Viktigast är att med kraft pressa myndigheter, näringslivet och människor att bygga upp en ömsesidig tillit som överförs på samhället som helhet. Även om tillit är en moralisk fråga så är det också en fråga om lagar; lagar och regler måste stärkas och upprättas, hårda straff för de som sviker förtroendet, höja kostnaden för att svika förtroendet. (syftar sannolikt på korrupta partikadrar, VFL:s anm.). Det måste skapas och utbytas möjligheter för folk att träffas för att smälta främlingssamhällets hårda is; en del områden organiserar grannfestivaler och liknande events, inga försök som har fördelar bör missas.

Hela Folkets Dagblads kommentar på kinesiska finns att läsa här.

Björn Djurberg
bjorn.djurberg@vflnyheter.se

Världen skrattar åt partimegafons publiceringsmiss

PEKING Kinas kommunistpartis flaggskepp Folkets Dagblad plockade under tisdagen upp nyheten om att Nordkoreas ledare Kim Jong-Un utsetts till 2012 års sexigaste man, men missade helt det faktum att tidningen The Onion, som stod bakom utnämningen, är en satirtidskrift. Reaktionerna från en skadeglad världspress lät inte vänta på sig. 

Att redaktörerna på partitidningen Folkets Dagblad saknar omdöme har vi på VFL misstänkt många gånger då tidningen bland annat brukar dra stort på att publicera bildserier på lättklädda kvinnor och kalla det nyheter, till exempel så var en av deras vinklar under den 18:e partikongressen en bildserie på ”kongressens fina utsikt” där kvinnliga journalister som ansågs attraktiva fick se sig ingå, vare sig de ville det eller ej.

Förutom den billiga sex-anspelningsbiten, så är stora delar av Folkets Dagblads material snustorr kommunistpartipropaganda med rubriker så som ”China, India to further increase strategic mutual trust”, så det är inte konstigt att redaktörerna under tisdagen kanske blev lite väl uppspelta när de såg sin chans att rapportera en viktig nyhet på ett roligt sätt, det vill säga att Nordkoreas nyutsedda toppman Kim Jong-Un utsetts till världens sexigaste man.

Det som undgick Folkets Dagblad var dock att tidningen The Onion är en satirtidskrift. Det kan ju tyckas uppenbart att The Onion inte riktigt är på riktigt, när tidningen under gårdagen exempelvis toppade med nyheten om att ”42 miljoner amerikaner omkommit under svarta fredagen”, men redaktörerna i Peking tyckte kanske också att motivationen bakom priset (och tidigare pristagare så som Unabombaren Ted Kaczynski) lät rätt rimlig.

With his devastatingly handsome, round face, his boyish charm, and his strong, sturdy frame, this Pyongyang-bred heartthrob is every woman’s dream come true. Blessed with an air of power that masks an unmistakable cute, cuddly side, Kim made this newspaper’s editorial board swoon with his impeccable fashion sense, chic short hairstyle, and, of course, that famous smile.

“He has that rare ability to somehow be completely adorable and completely macho at the same time,” Onion Style and Entertainment editor Marissa Blake-Zweibel said. “And that’s the quality that makes him the sort of man women want, and men want to be. He’s a real hunk with real intensity who also knows how to cut loose and let his hair down.”

Men, immuna mot satir, så valde Folkets Dagblad att lägga in nyheten i snurran på förstasidan, publicera 52 bilder på hunken Kim, samt att ogenerat citera The Onion som källa, och publicera deras motivation.

Det tog inte lång tid innan nyheten om Folkets Dagblads publiceringsmiss började sprida sig, först på twitter, och sedan till världsmedia, så som The Guardian, The New York Times och Wall Street Journal.

Även svensk media tyckte såklart att detta var rätt roligt. Expressen, Svenska Dagbladet, DN och SVT, för att nämna några, publicerade alla storyn.

Populära expat-bloggen Beijing Cream, kommenterade:

People’s Daily: once again proving there’s no need for satire when you are your own parody.

Förutom Twitter, så har storyn nu börjat cirkulera även i kinesisk social media. Bloggen Ministry of Tofu har sammanställt några kommentarer från Sina Weibo. Mest träffande kanske, var användaren Cateyes猫咪咖啡屋 kommentar:

Actually, both of them are spoof websites.

The Onion själva blev såklart glada över uppmärksamheten, och uppdaterade sin artikel med en hälsning till Folkets Dagblad:

For more coverage on The Onion’s Sexiest Man Alive 2012, Kim Jong-Un, please visit our friends at the People’s Daily in China, a proud Communist subsidiary of The Onion, Inc. Exemplary reportage, comrades.

Folkets Dagblad hade under onsdagen plockat bort nyheten.

Björn Djurberg
bjorn.djurberg@vflnyheter.se