Etikettarkiv: Global Times

Måndag 29 september 2014

Hong Kong Protests Met with Arrests, Tear Gas (Updated) – China Digital Times

China Digital Times sammanfattar den engelskspråkiga nyhetsrapporteringen kring helgens omfattande protester i Hongkong. Protesterna, som saknade tillstånd och tidvis ledde till sammandrabbningar med polis, följer efter veckans studentstrejker och demonstrationer. Flera olika organisationer och grupperingar har deltagit i protesterna, men de har gemensamt att de vill se fria, allmänna val i Hongkong och de vänder sig emot den Nationella folkkongressens utkast (1 september) till hur proceduren ska se ut för valet av Hongkongs chefminister 2017. Folkkongressen enades om att inte tillåta fler än två-tre kandidater till posten, kandidater som dessutom måste godkännas av en särskilt tillsatt utnämningskommitté.

Hong Kong Democracy Protests: CRT’s Live Blog – WSJ

Wall Street Journals China Realtime Report uppdaterar kontinuerligt från protesterna i Hongkong. Omfattande dokumentation med vittnesmål från reportrar på plats och en stor mängd bilder från demonstrationerna.

OCCUPY CENTRAL – THE FIRST NIGHT: Full report as events unfolded – SCMP

Även Hongkongbaserade South China Morning Post har omfattande rapportering med kontinuerliga uppdateringar om protesterna. On Sunday night and in the early hours of Monday there were dramatic scenes in Central and Admiralty as police used tear gas, batons and pepper spray as they tried to disperse protesters. But the crowds would not be deterred, and thousands more have occupied Causeway Bay and Mong Kok.

Hong Kong pro-democracy protests – in pictures – The Guardian

Ett urval av bilder från sammandrabbningarna mellan poliser och demonstranter under natten mot måndag.

China’s selective silence on Hong Kong – China Media Project

Hongkongbaserade China Media Project dokumenterar nyhetsrapporteringen — eller snarare bristen på rapportering — kring protesterna i den fastlandskinesiska pressen. At present, it seems that outside this highly restricted coverage in the news pages we have only the same highly restricted coverage on news portal sites. If we found coverage on major news sites in China, we would expect it to be 1) the Xinhua release on the above-mentioned Hong Kong and Macao Affairs Office statement, 2) information from the address given by Chief Executive C.Y. Leung at 1AM today or 3) shares of Global Times material. 

‘Doomed’ protests will not change Beijing’s decision on political reform, warns Chinese state paper – SCMP

En ledare från Global Times är en av få artiklar som tillåtits cirkulera inom den kinesiska pressen och på internet. Ledaren är starkt kritisk till protesterna och det ”kaos” de har skapat: “As Chinese mainlanders, we feel sorrow over the chaos in Hong Kong on Sunday,” the editorial said. “Radical opposition forces in Hong Kong should be blamed.” Responding to comparisons on social media and in the international and local press between the protests and the 1989 Tiananmen Square crackdown, the paper claimed commentators were attempting “to mislead and stir up Hong Kong society.”

Minitrue: Delete Harmful Information on Hong Kong – China Digital Times

China Digital Times publicerar vad de uppger är instruktioner från kinesiska myndigheter till nyhetsförmedlare på internet angående protesterna i Hongkong. All websites must immediately clear away information about Hong Kong students violently assaulting the government and about “Occupy Central.” Promptly report any issues. Strictly manage interactive channels, and resolutely delete harmful information. This [directive] must be followed precisely. (September 28, 2014)

The Revolution Will Not Be Instagrammed – Tea Leaf Nation

Liksom Twitter blockerades i Kina efter oroligheterna i Xinjiang 2009, verkar fotodelningstjänsten Instagram nu ha blockerats i samband med protesterna i Hongkong. On Sept. 28, Chinese web users were furious over the shutdown of popular photo-sharing service Instagram, which went suddenly offline in China following the eruption of pro-democracy protests in the special autonomous region of Hong Kong that police tried to quell by volleying tear gas at the crowds. 

Taiwan students protest at trade office in support of Hong Kong democracy – The Guardian

På Taiwan har studenter samlats utanför Hongkongs handelskontor i Taipei för att visa solidaritet med demonstranterna i Hongkong. Demonstrators led by the prominent Taiwanese student activist Chen Weiting gathered outside an office building housing Hong Kong’s trade office in Taipei. Police surrounded the protesters and more officers prevented them entering the elevators of the building.

HK cancels National Day fireworks display – Xinhua

Protesterna har fått myndigheterna att ställa in den planerade fyrverkerishowen som skulle markera Folkrepubliken Kinas nationaldag den första oktober. Anledningen sägs vara att bristande ”framkomlighet” och ”allmänhetens säkerhet”, men det är nog även ett taktiskt val för att inte ytterligare provocera demonstranterna. The government said, in view of the latest situation, it is anticipated that main access roads leading to hot spots for viewing the fireworks display may continue to be seriously affected.

The Future of Democracy in Hong Kong – ChinaFile

Två före detta politiker från Hongkong — Anson Chan och Martin Lee — diskuterar regionens politiska framtid tillsammans med journalisten Isabel Hilton. Det talas bland annat om demokrati, patriotism, pressfrihet och förhållandet till Beijing.

Yuan to Start Direct Trading With Euro as China Pushes Usage – Bloomberg

Från och med tisdag kommer direkthandel mellan yuan och euro att möjliggöras i Shanghai för första gången. Euron blir den sjätte valutan som får en direkt växelkurs, tillsammans med brittiska pund, japanska yen och amerikanska, australiensiska och nyazeeländska dollar.  The move will lower transaction costs and so make yuan and euros more attractive to conduct bilateral trade and investment, the People’s Bank of China said today in a statement on its website. HSBC Holdings Plc said separately it has received regulatory approval to be one of the first market makers when trading begins in China’s domestic market.

Confucius Institutes: About-face – The Economist

Om Konfuciusinstitutets roll på universitet i USA efter att Chicagos universitet tillkännagav att man avbryter samarbetet med det statliga läroinstitutet.

Jiang Zemin tar steg tillbaka

PEKING Kinas före detta president och mesta makt bakom tronen, Jiang Zemin, tar ett steg tillbaka. Partimegafonen Global Times skriver att Jiang nu begärt att hans namn ska nämnas längre ner på skalan när statlig media i vanlig ordning rabblar ledarnas namn i rangordning.

Det var i en rapport häromdagen som Jiang Zemins namn nämndes först efter nuvarande presidenten Hu Jintao, nuvarande generalsekreteraren Xi Jinping samt tidigare och nuvarande Politbyråns ständiga utskott.

Nyhetsrapporten, som handlade om begravningen av generalen Yang Baibing, toppade som av en händelse de flesta kinesiska nyhetsmedia under onsdagen.

Global Times skriver att det var på Jiang Zemins begäran att så skedde.

Tidigare har Jiangs namn alltid nämnts på andra plats, efter Hu Jintaos.

Nyhetsbyrån Xinhua skriver i en kommentar att handlingen är ”exemplarisk för en partimedlem, och visar på Jiangs ädla karaktär och öppna sinne.”

Jiang Zemin är 86 år gammal, och styrde Kina under större delen av nittiotalet och början på 2000-talet. Det är en dåligt bevarad hemlighet att han sedan han lämnade över presidenttiteln till Hu Jintao 2002 fortfarande haft mycket att göra med styret av världens folkrikaste land, inte minst vad gäller partipolitiken.

Mycket talar för att Jiang var den som fick sista ordet inför ledarskiftet under partikongressen i november förra året, och den nya Politbyråns ständiga utskott utgör nu till största delen män som kan anses stödja Jiang och hans politik.

Han satt under kongressen också vid Hu Jintaos vänstra sida.

Vad denna gest egentligen betyder är svårt att säga. Att Jiang Zemin skulle sluta lägga sig i kinesisk politik bedömer i alla fall undertecknad som osannolik, men kanske känner han sig tillfreds med utfallet av ledarskiftet i november, och litar på att Xi Jinping och Co håller fortet på egen hand.

Partiets analys, uttryckt av Cai Zhiqiang, professor vid kommunistpartiets partiskola, och publicerad i Global Times artikel, tycks i alla fall vara att Jiangs steg tillbaka, i kombination med Hu Jintaos beslut att direkt efter kongressen lämna över ordförandeskapet i Centrala Militärkommissionen (vilket Jiang höll kvar vid i två år efter hans avgång 2002) visar på att partiet kommit en god bit på vägen mot att institutionalisera ledarskiften inom kommunistpartiet.

Björn Djurberg
bjorn.djurberg@vflnyheter.se

Kinesiska stridsflyg till öar

DIAOYU/SENKAKU Kina har skickat två stridsflygplan till luftrummet ovanför öarna Diaoyu/Senkaku, detta efter Japan skickat ut sina egna stridsflyg till området, rapporterar Xinhua.

Situationen var återigen spänd ovanför de omtvistade öarna Diaoyu/Senkaku denna vecka. Efter att japanska stridsflyg av modell F-15 följt ett kinesiskt spaningsflygplan på en tur runt öarna.

Som svar skickade den kinesiska sidan två egna stridsflygplan (J-10) för att övervaka situationen.

Kina menar att Japan inskränker det kinesiska luftrummet och stör ”rutinflygningar” över området. Japan å sin sida anser att Kina inskränkt deras luftrum.

Både Kina och Japan uppmanar sin motpart att respektera internationell lag och gränsdragningar samt undvika att ytterligare trappa upp den redan spända situationen.

Tonen i kinesiska medier har samtidigt blivit allt hårdare, den ökända dagstidningen Global Times ser mörkt på situationen:

”Kina och Japan kan sägas vara vid en vändpunkt på vägen till konfrontation. Ilskan mot varandra har nått sin högsta nivå sedan andra världskriget. Relationen mellan Kina och Japan ser allt mörkare ut.”

De skriver att en militär konflikt är den mest troliga utgången och att Kina måste förbereda sig för det värsta tänkbara scenariot.

Puck Engman
puck.engman@vflnyheter.se

 

Mo Yan tippas ta hem Nobelpriset i litteratur

STOCKHOLM En av Kinas absolut populäraste författare, Mo Yan, är en av toppkandidaterna till årets Nobelpris i litteratur. Tillsammans med japanska författaren Haruki Murakami ligger han i topp hos spelbolagen.

I vanlig ordning går även i år att tippa på Nobelpriset i litteratur, och det verkar som att Asien ligger bra till i år. På första plats hos Unibet ligger kinesiska Mo Yan som just nu ger lite drygt fem gånger pengarna, Haruki Murakami landar på andraplats för åtta gånger pengarna.

Konkurrenten Ladbrokes verkar dock vara säkrare på japansk vinst; Haruki Murakami ger tre gånger pengarna, Mo Yan på andraplats nio gånger pengarna.

Oddsen har inte gått kinesisk media förbi. Nationalistiska Global Times konstaterar bittert att Mo Yan visserligen tippas som en toppkandidat, men att den svenska Nobelkommitténs värderingar sällan överensstämmer med det tidningen kallar ”kinesiska allmänna värderingar”.

GT syftar då till att den enda gången Kines tilldelats Nobelpriset i litteratur var för tolv år sedan då dissidenten Gao Xingjian, som är bosatt i Frankrike, erhöll priset.

Tidningen kritiserar också Nobelkommittén, och inkluderar då även Nobels fredspris, för att på senare år politiserats. Att till personer så som Dalai Lama och kinesiska aktivisten Liu Xiaobo tilldela fredspriset är kontroversiellt, anser Global Times.

Lite paradoxalt vill tidningen tona ner betydelsen av att få priset (om Mo Yan nu inte skulle vinna), samtidigt som man å andra sidan beskriver priset som av yttersta vikt för en nations moral och självkänsla, både politiskt och kulturellt.

Det sagt så är Mo Yan, nu 57 år, en stor författare. Hans mest kända bok är nog sannolikt Det röda fältet, som också filmatiserats av Zhang Yimou. Mo Yan är för övrigt en pseudonym som på kinesiska kan översättas till ”prata inte”, hans riktiga namn är Guan Moye.

Nobelpriset i litteratur meddelas på torsdag klockan 13.00.

Björn Djurberg
bjorn.djurberg@vflnyheter.se

Varningar för kallt krig över Stilla Havet

KINA En ledare från Global Times varnar för ett nytt kallt krig mellan USA och Kina. Den mjuka väg som gällt under de senaste årens “Fredliga utveckling” ifrågasätts allt oftare när internationella spänningar ökar.

Global Times är en av Kinas mest framgångsrika dagstidningar. De har byggt sin verksamhet enligt ett välbeprövat recept – de ropar högst och argast. Denna polemiska tendens har gjort att de gång på gång jämförts med amerikanska Fox News.

Deras artiklar ska därför tas med en nypa salt och absolut inte ses som den officiella partilinjen. Tidningens debattinlägg skruvas rejält för att få så stort genomslag som möjligt. De skriver ofta och gärna om heta frågor och som tidningens namn antyder fokuserar de på internationella frågor.

När de i en ledare från förra veckan (24/8) beskriver en ”verklig oro för att ett nytt kallt krig ska bryta ut mellan Kina och USA”, så är det ännu ett exempel på denna sensationalistiska retorik.

Ledaren beskriver USA som den som ”girigast strävar efter säkerhet”. Denna strävan inkluderar USA:s och Västs ”militära och politiska begränsande” av Kina. Kineserna har därför inget annat val än att ”beskydda sin rätt till fredlig utveckling”.

Global Times ofta militanta polemik påminner på många sätt om den aggressiva retorik som tog stor plats i Kinas offentliga rum under början av 90-talet. Efter massakern på himmelska fridens torg 1989 gick luften ur en stark västvänlig strömning, denna rörelse följdes under de följande åren av en antiamerikansk reaktion.

Sitt tydligaste uttryck fick denna reaktion i bästsäljaren Kina kan säga nej från 1996. Både här och i amerikanska motsvarigheter från samma årtionde talas om Västs begränsande av Kina. Denna taktik skulle gå ut på att hålla tillbaka Kinas framfart genom olika allianser.

Pratet om att begränsa Kina försvann till stor del bort från båda sidor av Stilla Havet efter den 11 september 2001. Tack vare att USA riktade sin uppmärksamhet mot Mellanöstern och ”glömde bort” Kina kunde landet anamma en låg profil genom Hu Jintaos ”fredliga utveckling”.

Det som först kallades Kinas ”fredliga resning” blev till ”fredliga utveckling”, eftersom till och med ordet ”resning” ansågs för stötande. Det rör sig om en utrikespolitisk princip som bygger på alliansfrihet, undvikande av konfrontation och ökat inflytande genom ”soft power”.

Trots att denna utrikespolitiska strategi kan beskrivas som framgångsrik, så finns det två utvecklingar som kan innebära att den förändras.

Först har vi ökade spänningar i det Sydkinesiska havet. Kina har territoriella tvister med flera länder i området, bland andra Japan och Fillipinerna. Konflikterna kring detta territorium har pågått länge, men de har ökat betydligt i intensitet under det senaste året.

Dessutom har USA återigen vänt blicken mot Kina. Obamas administration ersätter trupperna i Mellanöstern med drönare och installerar istället nya baser i Australien samt manövrerar större delen av sin flotta mot Stilla Havet.

Hillary Clinton utnämnde detta till USA:s ”Pacific Century” i novembernumret av Foreign Policy. ”Den politiska framtiden kommer att avgöras i Asien, inte i Afghanistan eller Irak, och USA kommer att vara mitt i händelsernas centrum”, skrev hon. Obamas deltagande vid ett ASEAN-möte var det första för en amerikansk president och Clintons historiska besök till Kinas granne – Myanmar – var det första på så hög nivå på 50 år. Båda händelserna är tecken på USA:s ökade närvaro i regionen.

Att Global Times säljer tidningar med en retorik som liknar den från 90-talet i denna tid av ökade spänningar är betydelsefullt. Det blir allt mera osäkert om den utrikespolitik som förts under Hu Jintao kommer kunna fortsätta länge till.

Ett hårdnande klimat kring Stilla Havet kan mycket väl leda till att den utrikespolitiska linjen förändras rejält i och med Xi Jinpings maktövertagande i höst.

Puck Engman
puck.engman@vflnyheter.se

Partimegafon vapenskramlar mot Japan

DIAOYU Den kinesiska partimegafonen Global Times skriver i sin senaste ledare att Kina borde trappa upp konflikten med Japan över den omdiskuterade ögruppen Diaoyu. Tidningen vill se kinesisk polis på plats i vattnet utanför öarna och uppmanar Kina att inte vara rädd för att ta till militära medel för att hävda suveränitet.

Territoriella frågor är väldigt känsliga i Kina. Många kineser tar frågor om territorium på väldigt stort allvar, vilket inte minst visade sig genom de omfattande demonstrationer som ägde rum i helgen som svar på att ett tiotal japanska aktivister landstigit på ögruppen Diaoyu, kallade Senkaku på japanska.

Öarna tillhör officiellt Japan, men även Kina gör anspråk på ögruppen, som ligger utanför Taiwans nordöstra kust.

Tidningen uppmanar i torsdagens ledare att Kina ska förbereda sig på en verklig konflikt med Japan. Kina borde bry sig mer om sin egen befolknings påstådda krav att återta öarna, än omvärldens reaktioner, skriver Global Times.

Kina borde heller inte vara nervös om konflikten urartar i en militär konflikt, eftersom, argumenterar tidningen, det inte finns någon vilja varken från Kina eller Japan att konflikten leder till ett fullskaligt kring, varför en militär konflikt sannolikt kommer hållas isolerad till öarna.

Global Times vill också att Kina omgående skickar polis till vattnen utanför Diaoyu för att stoppa ytterligare försök från japanska aktivister att landstiga.

Tidningen Global Times är en nationalistisk tidning som har som signum att skriva kontroversiella artiklar som ligger på gränsen. Torsdagens ledare är däremot ett oroande tecken på att konflikten kan komma att eskaleras ytterligare, för även om tidningens uppmaningar kan tyckas extrema, så reflekterar de många kinesers tankar: Att den kinesiska regeringen är för lam, och borde ta i med hårdhandskarna.

Björn Djurberg
bjorn.djurberg@vflnyheter.se

 

Högre hyror för petitionärer i Peking

PEKING Fattiga landsbygdsbor som kommer till huvudstaden Peking för att få upprättelse kan få det svårare framöver. Enligt rapporter har hyror på lågprishotell och vandrarhem höjts chockartat de senaste månaderna, vilket kan vara ett försök från lokala byråkrater att dra ner på antalet petitionärer inför ledarskapsskiftet som äger rum senare i höst.

Enligt Kinesisk media har härbärgen i Peking stängts, och andra har sett hyrorna höjas kraftigt från cirka 150 Yuan till över 250 Yuan i månaden plus ökad kostnad för värme och vatten. En stor summa för landsortsbor som dessa härbärgen i stor utsträckning besöks av. Dessa petitionärer kan ibland stanna i huvudstaden i flera månader i väntan på upprättelse.

Kinas petitionssystem är urgammalt. När landet styrdes av kejserliga dynastier kunde man som fattig bonde begära upprättelse genom att färdas till huvudstaden och presentera sitt fall för landets allra högste ledare.

Vanligt folk som ansåg sig ha blivit illa behandlade av hemtraktens mandariner vallfärdade till kejsarpalatset i huvudstaden.

Systemet existerar än idag. Kinas ekonomiska mirakel de senaste decennierna har gett landet växtvärk, och allt fler landsbygdsbor reser till Peking för att få upprättelse; samtidigt har motåtgärderna från byråkraterna blivit fler allt eftersom antalet petitionärer växer.

Det finns rapporter om ligor betalda för att hindra att information om lokala skandaler når i centralmaktens öron.

Även i själva Peking finns det risk för att de nyanlända. Människorättsorganisationen Human Rights Watch rapporterar att en hel del hamnar i så kallade ”svarta fängelser”, hotellrum eller lägenheter i anonyma bostadskomplex designade för att hålla folk inspärrade tills de ger upp och reser hem igen.

Inför stora politiska händelser är det mycket viktigt för den centrala ledningen att allt sker så smidigt som möjligt. Därför kan en stor skara petitionärer i huvudstaden vara en mycket pinsam och osäker variabel.

Inför ledarskiftet, som spås ske under Kinesiska Kommunistpartiets 18:e Partikongress senare i höst, är det extra viktigt att kontrollen är fullständig, mycket tack vare den senaste tidens politiska händelser.

Lokala myndigheter ger dock en annan bild av situationen.

Xu Shuxin, sekreterare för Lücuns Partikommitté, ett område där många petitionärer uppehåller, gjorde ett uttalande i helgen där han påpekade att hus som inte är byggda enligt lokala reglementen är illegala och därför inte får hyras ut till gäster.

Han tillade även (här citerad från Global Times artikel):

 – Vi har aldrig försökt stänga ner områdets billiga härbärgen, och inte heller har vi fått någon order uppifrån att få stop på dessa petitionärer.

Fredrik Jandreus
fredrik.jandreus@vflnyheter.se

Kina om OS-invigning: rolig men blek

LONDON Efter 2008 års OS i Beijing kommer facklan nu till Europa. För Kina har OS länge varit oerhört prestigefyllt och fått stor uppmärksamhet i media.

Sex guld, fyra silver och två brons, det är Kinas utdelning såhär några dagar in i årets olympiska spel. De ligger därmed först i medaljligan, tätt följda av USA.

Kina har kommit en lång väg från sitt första OS-deltagande i Los Angeles 1932, där löparen Liu Changchun ensam fick representera Kina. Den första riktiga satsningen kom 1936 i Berlin, men trots tappert försök blev man här också utan medalj. Vid den här tiden fanns inget kinesiskt ekonomiskt under och ännu mindre några stjärnatleter, landet kallades Asiens sjuke man både av andra och sig själva.

Med den bakgrunden är det förståeligt att OS har blivit en så stor affär i Kina. Höjdpunkten kom givetvis i och med spelen i Beijing 2008, där Kina inte bara organiserade utan också tog flest medaljer av alla.

När så OS-facklan kommer till London – till Europa, ”Väst” och den ”utvecklade världen” – blir det oundvikligt att paralleller dras med Kinas OS.

Invigningsceremonin i London fokuserade förståeligt nog inte på den enorma polisiära och militära satsning som ligger bakom ett OS. Trots att en agent med rätt att döda dök upp, var det den brittiska humorn som var huvudtemat för Danny Boyles invigning.

Det var uppskattat av Lauren Collins på The Newyorker som ansåg att ”skämtsamheten bara underströk den bistra konformiteten som kännetecknade Kinas tillvägagångssätt”.

Både Kinas statliga nyhetsbyrå Xinhua och tv-kanal CCTV uttryckte sitt gillande för en ”glänsande ceremoni”.

På Global Times – en av Kinas största dagstidningar, vars högljudhet och ton ofta jämförs med Fox News – var de inte lika imponerade. I sin ledare skriver de att de såg tecken på den europeiska krisen och västvärldens likgiltighet i den bleka insatsen, jämfört med ceremonin i ”världens största utvecklingsland” för fyra år sedan.

Global Times avslutar med att uppmana den olympiska kommittén att rikta blicken mot utvecklingsländerna, det är där de kan hitta engagemanget som behövs för att arrangera ett minnesvärt OS.

En helt annan bild av OS presenteras i den kinesiska punklåten Fuck The Olympics, skriven inför spelen i Beijing men fortfarande relevant.

Puck Engman
puck.engman@vflnyheter.se