goldbars

Guldålder väntar Kinas transnationella filmsamarbete?

KINA Etablerade skådespelare från Hollywood börjar ta allt större utrymme bland de ledande rollerna i kinesiska filmer. I Feng Xiaogangs senaste film ”1942” har både Adrien Brody och Tim Robbins relativt stora roller. Filmen var ett av bidragen till bästa film vid Roms filmfestival som avslutades i helgen.

Filmen utspelar sig under den japanska ockupationen av Kina år 1942 och har sitt fokus på den torka som drabbade Henan provinsen samma år, samt folkvandringen västerut som skedde i samband med dessa händelser.

Adrien Brody spelar journalisten och historikern Theodore H. White, som rapporterade för Time magazine, medan Tim Robbins spelar en katolsk präst. Feng Xiaogang har jobbat med skådespelare från andra länder tidigare, tex med Donald Sutherland i filmen ”Big Shot’s Funeral” och är även en av de största regisörerna av sin generation. En av hans senaste filmer ”If You Are the One 2” är en av de filmer som spelat in mest pengar i Kina någonsin.

USA:s kulturella hegemoni inom filmindustrin är fortfarande obestridd men den kinesiska kulturen har visat sig allt starkare även bland amerikanska filmer. Exempel på detta är ”Kung Fu Panda”-filmserien och forne Wu Tang Clan-medlemmen RZA:s kommande film ”The Man With The Iron Fists” där den kinesiska kampsportskulturen gör sig tydlig i båda filmerna.

Andra exempel på filmer under senaste åren där de båda kulturerna möts och krockar in i varandra är ”Shanghai Calling”, ”Snow Flower and the Secret Fan”, ”Inseperable” och ”Dark Matter”. Listan kan göras lång men ”Dark Matter” står ut som en av de filmer där en kines, i detta fallet spelad av Ye Liu, inte behöver spela kampsportsexpert.

Det är svårt att sätta fingret på vilken västerlänning det var som först etablerade sig i den kinesiska filmindustrin. Ett namn som dyker upp väldigt tidigt är Joris Ivens och till skillnad från Adrien Brody stod Joris Ivens bakom kameran. Han spelade in en dokumentärfilm med namnet ”The 400 Million” om den nu legendariske Långa marschen. I den kinesiska DVD-utgåvan av Ivens film ”Den spanska jorden” kan man utläsa orden ”Kinas vän, Joris Ivens.” på framsidan av fordralet.

Efter inspelningen av Zhang Yimous ”The Flowers of War” fick Christian Bale istället för nya vänner bland det kinesiska etablissemanget fler ovänner, när han försökte besöka den blinda aktivisten Chen Guangcheng i hans hem i Shandong-provinsen, till vilket han fram till våren 2012 var förpassad i husarrest.

Transnationella samarbete inom film är som sagt inte helt fria från problem och konflikter. Skillnader i tolkningen av samhälleliga och historiska händelser kan lägga grunden för en långvarig schism. Li Bingbing vägrade till exempel att marknadsföra ”Resident Evil: Retribution” i Japan på grund av den pågående dispyten om huruvida Diaoyu-öarna tillhör Kina eller Japan.

Några nätanvändare har redan kommenterat problematiken med att porträttera hur japanska stridsflyg bombar civila flyktingar i ”1942”.

De som såg bioversionen av ”Pirates of the Carribean: Vid världens ände” i Kina kanske också kommer ihåg att skådespelaren Chow Yun-Fat knappt fick vara med i den kinesiska censurerade versionen. Anledningen var att hans karaktär bröt mot de bestämmelser som gällde inom den kinesksa filmbyråns regelverk.

Om sådana här inskränkningar kommer fortsätta inom filmsamarbetet mellan Kina och USA är oklart, men det väcker en del frågor kring vems regelverk det är man ska arbeta efter. Det tog USA lite mer än 30 år innan produktionskoden – även kallad Hays code – reformerades 1968. Hur lång tid kommer det att ta innan Kinas nuvarande motsvarighet försvinner?

Vem vet, kanske kommer Feng Xiaogang att befinna sig på andra sidan Stilla havet nästa gång han spelar in film.

Om trenden håller i sig med utländska skådespelare i kinesisk film kommer vi förmodligen att se ett större kulturellt utbyte och samarbete mellan de båda stornationerna.

Detta kommer leda till att skådespelare med internationell stjärnstatus utnyttjas mer för deras kändisskap för att öka filmens marknadsföringseffekt, det så kallade stjärnsystemet, kommer förmodligen att implementeras på större delar av den kinesiska och amerikanska filmmarknaden och celebriteter runt om i världen kommer att uppleva en ny guldålder.

Feng Xiaogangs ”1942” går upp på kinesiska biografer den 29 november. I nuläget är det oklart om filmen kommer distribueras i Sverige.

Linus Fredriksson
linuslinlu@gmail.com 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*