Lastbilsproduktion, Volvo. Foto: Volvo

Kinesisk miljardaffär för Volvo

PEKING Volvogruppen skrev under lördagen på ett avtal med kinesiska biltillverkaren Dongfeng om att bilda ett samriskbolag för lastbilstillverkning. Affären innebär att Volvogruppen nu tillsammans med Dongfeng blir världens största lastbilstillverkare.

I och med detta så blir vi faktiskt nu störst i världen på tunga lastbilar och det är någonting som är positivt för oss och det skapar storleksfördelar och det skapar synergier runt om i världen. Och genom den här affären har vi sett till att vi fått ett väldigt starkt fäste på den kinesiska marknaden som faktiskt för lastbilar är lika stor som den nordamerikanska och den europeiska tillsammans, säger Olof Persson, Volvogruppens vd, till Sveriges Radio Ekot.

Affären innebär att Volvogruppen går in och köper upp 45 procent av det avknoppade DFCV, Dongfeng Commercial Vehicles, som alltså utgör Dongfengs lastbilstillverkning. Den kinesiska biljätten köpte tidigare ut Nissan ur denna del av företaget.

I rena pengar handlar det om 6 miljarder svenska kronor för Volvo, och affären måste först av konkurrensskäl granskas av kinesiska myndigheter innan den får genomföras; en process som beräknas ta ett år ungefär.

Dongfeng är, som det mesta av Kinas tunga industri, statligt ägd, och är en av Kinas största biltillverkare. Huvudsätet ligger i industristaden Wuhan, och lastbilstillverkningen i staden Shiyan, i Hubei-provsinsen – och där kommer den ligga kvar, enligt företaget.

Företaget är störst på den inhemska marknaden vad gäller tunga och medeltunga lastbilar och sålde 2011 drygt 186 000 lastbilar. Volvos försäljning samma år uppgick till 180 000 världen över.

Volvo ser naturligtvis mycket positivt på affären:

Kina har varit något av en vit fläck för Volvo. Nu tar vi definitivt hand om den vita fläcken, säger Volvokoncernens vd Olof Persson på en webbsänd presskonferens, rapporterade SVT.

Även i Sverige har tongångarna varit enstämmigt positiva, både från fackförbund och leverantörshåll.

Ett något obekvämt faktum som ännu inte kommit på tal är Dongfengs komplicerade historia vad gäller försäljning av militära lastbilar till konfliktzoner som Sudan, och diktaturer som Burma, vilket bryter mot FN:s vapenembargo mot Sudan, och EU:s vapenembargo mot Burma.

Den kinesiska biltillverkaren finns med både på danska, norska och svenska AP-fonders svarta lista.

Ett faktum som, även om det har några år på nacken nu, borde ge en bild av hur det kan vara att ingå affärssamarbeten med stora statliga kinesiska bolag.

Björn Djurberg
bjorn.djurberg@vflnyheter.se

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*