Etikettarkiv: självcensur

Måndag 6 oktober 2014

Hong Kong protests: civil servants allowed to return to work but activists remain – The Guardian

I Hongkong fortsatte idag hundratals demonstranter att protestera utanför myndigheternas högkvarter i det centrala distriktet Admiralty, trots att polisen uppmanat dem att lämna platsen före måndag morgon. För att visa sin välvilja har demonstranterna dock tagit ned sina blockader och hindrar inte längre de statsanställda från att komma fram till sina kontor. Organisers say it is not a revolution at all, stressing that participants are not calling for independence or the overthrow of the government, but delivery on a promise of universal suffrage. It was sparked by Beijing’s decision to impose tight restrictions on the election of Hong Kong’s next chief executive in 2017.

Hong Kong police arrest 19 in protest clash – The Asahi Shimbun

Efter den rad konfrontationer mellan ockupanterna och aggressiva motdemonstranter som ägde rum från och med fredag eftermiddag har polisen gripit 19 personer, varav några uppges ha kontakter med organiserad brottslighet. Åtminstone tolv demonstranter och sex poliskonstaplar ska ha skadats under konfrontationerna.

Students Struggle to Control Hong Kong Democracy Protests – Bloomberg

Representanter för de studentorganisationer som varit med och organiserat protesterna på Hongkongs gator kämpar för att motverka splittring inom rörelsen och behålla något mått av kontroll över utvecklingen. Within the movement itself, which has been opaque in its internal discussions so far, discord is a worry, said Chow. These young men and women in charge of the movement spend more and more of their time separated from the crowds they’ve attracted. Chow acknowledged a lack of transparency in how they operate. Currently, the leadership, who are mostly the winners of local elections in the university’s unions, meet in private, and takes decisions that are then told to the protesters outside.

Utländska medier censurerar egna texter om Hongkong – Kina med Leijonhufvud

Göran Leijonhufvud återger GreatFires uppgifter om att Reuters och Wall Street Journal själva censurerade sin kinesiska nyhetsrapportering genom att inte översätta sina första artiklar från protesterna i Hongkong. Det ska ha dröjt 24 timmar innan Wall Street Journal publicerade sina första rapporter från protesterna på kinesiska och hela 48 timmar innan Reuters gjorde det.

Xinjiang party boss Zhang Chunxian calls for hard and soft lines to tackle terror – SCMP

Partisekreteraren för Xinjiangregionen Zhang Chunxian var i slutet på förra veckan på besök i staden Turpan i närheten av vilken 35 personer dödades i en serie attacker den 26 juni förra året. Han talade om vikten av att höja kapaciteten för att förhindra terrorattacker, att bli bättre på att hantera lokala konflikter och att motverka religiös extremism. Särskilt intressant är den nyckelroll som ges till produktions- och konstruktionskåren, en organisation som instiftades på order av Mao Zedong men som bygger vidare på ett kejserligt system för att kontrollera regionen via statligt ägda bondgårdar drivna av hankinesiska militärer. I ett policydokument som offentliggjordes förra veckan ska kåren verka för att ”bevara enigheten” och ”ta itu med våldsamma terrorbrott”. Under sitt besök i Xinjiang i våras gjorde även president Xi Jinping ett besök hos kåren och betonade dess roll för att bygga ”etnisk harmoni”  (5 maj) . 

Central Gov’t Said to Plan Pilot Reform of Rural Asset Ownership – Caixin

Enligt källor till tidningen Caixin planerar regeringen ett pilotprogram för reformer av markägande på landsbygden. VFL uppmärksammade redan förra sommaren de första tecknen på sådana reformer sedan Guangdongprovinsen beslutat att låta boende på landsbygden sälja sin mark. Reformer av äganderätten på landsbygden blev även en punkt under partiets centralkommittés tredje plenum (19 november).  The Communist Party’s leading group for reform held its fifth meeting on September 29 to discuss the pilot. The meeting was led by party general secretary Xi Jinping. The experiment would change farmers into shareholders of collective assets, such as land, forests, buildings, roads and other things. Many of these collective assets have never had a clear value put on them, and what exactly farmers hold the rights to has never been made clear in most parts of the country. Some experts have said that it is often unclear who owns what property.

Onsdag 25 juni 2014

New Chinese map gives greater play to South China Sea claims – Reuters

En ny officiell karta visar med ökad tydlighet att de öar och rev som Kina gör anspråk på i Sydkinesiska havet ingår i det kinesiska, nationella territoriet. Tidigare har det kinesiska territoriet i Sydkinesiska havet visats i en separat ruta, men den nya kartan visar Kina i sin oavbrutna enhetlighet: ”The islands of the South China Sea on the traditional map of China are shown in a cut-away box, and readers cannot fully, directly know the full map of China,” the ruling Communist Party’s official People’s Daily said on its website. Old maps make the South China Sea’s islands appear more like an appendage rather than an integral part of the country, which the new map makes ”obvious with a single glance”, the report added.

Sunflower Movement Hangs Over Chinese Official’s Trip to Taiwan – The Diplomat

Chefen för det kinesiska Kontoret för Taiwan, Zhang Zhijun, anländer till Taiwan på torsdag. Det är den första gången ön besöks av den kinesiska Taiwan-diplomatins högste funktionär. Zhang kommer däremot tillbringa lejonparten av sitt besök utanför Taipei, antagligen utav oro för att ett besök i huvudstaden skulle provocera omfattande demonstrationer. Much has changed since Zhang and Wang’s February meeting in mainland China. In March, massive protestsdubbed the Sunflower Movement showed public unease with a planned Cross-Strait Services Trade Agreement — and by extension, revealed deep uncertainty about the current trajectory of cross-strait relations. The Sunflower Movement caught both Taiwan’s ruling KMT Party and Beijing off-guard. Since then, the PRC has been trying to determine how to modify its approach to cross-strait relations to maximize public support in Taiwan.

CHINA’S INFLUENCE ON TAIWAN’S MEDIA – Chinet

Fastlandskinesiska investeringar i taiwanesiska medier är del i ett ”hemligt mediakrig” och en del i den kinesiska regeringens strategi för att komma in i det taiwanesiska samhället, menar den taiwanesiska forskaren Hsu Chien-jung.

U.S. Ambassador Baucus says China hacking threatens national security – Reuters

Den påstådda stölden av amerikanska affärshemligheter utav kinesiska cyberspioner utgör ett hot mot USA:s nationella säkerhet, det menar den amerikanska ambassadören i Kina Max Baucus. ”Cyber-enabled theft of trade secrets by state actors in China has emerged as a major threat to our economic, and thus, national security,” Baucus said. ”We won’t sit idly by when a crime is committed in the real world. So why should we when it happens in cyber space?” he said. ”We will continue to use diplomatic and legal means to make clear that this type of behavior must stop.”

Rebalancing China’s Economy? Fuhgeddaboudit – WSJ

I en ny rapport från två ekonomer vid den brittiska storbanken HSBC påstås det att besattheten vid att Kinas ekonomi måste ”återbalanseras” — det vill säga att ekonomin bör vara mindre beroende av infrastruktur och storskalig exportindustri och lita mer till inhemsk konsumtion — är överdriven: “We believe the obsession with rebalancing China’s economy is leading to misguided policy recommendations that are too blunt and may carry unintended consequences,” including, perhaps, reducing savings, write HSBC economists Qu Hongbin and John Zhu in a new report /…/  “There are still more useful infrastructure projects to be built before the country gets overrun by bridges to nowhere,” they write. And, they argue, who says a consumer-based economy is so great, especially one powered by debt? The U.S. hasn’t exactly been a beacon to the rest of the world in the last couple of years when it comes to the economy.

Li Peng publishes his political memoir – but fails to cover his role in Tiananmen crackdown – SCMP

Kinas pensionerade premiärminister Li Peng — som för sin del i beslutsfattandet som föranledde massakern den sjätte juni 1989 fick smeknamnet ”Butcher of Beijing” – ger ut sin officiella självbiografi. Den nya självbiografin tar emellertid slut redan 1983 och utelämnar därför den känsliga senare delen av Lis karriär.

The Debate Over Confucius Institutes – ChinaFile

Intressant debatt kring Konfuciusinstitutet med flera välkända amerikanska akademiker efter American Association of University Professors (AAUP) kritik mot institutet. Särskilt intressant är Perry Links inlägg om självcensur, Steven I. Levines berättelse om hur han skrev till över 200 institut för att fråga hur de tänkte uppmärksamma 25-årsdagen av massakern vid Tiananmen (han fick ett svar) och David Schlesingers liknelse med Fullbrightstipendierna under McCarthy-eran. Xinhua avfärdar AAUP:s kritik och menar att den härstammar antingen ”från rädsla för andra kulturer eller okunskap — eller både och”.

13 januari 2014

Efter den brand som härjade under natten mot lördag (11 januari) i den ”arkaiska” stadsdelen Duzekong i Shangri-la, har nästan 300 hus brunnit ned till grunden och 2600 invånare har fått omlokaliseras.

Att branden blev så pass förödande berodde delvis på att vattenreservoarerna frusit i den bistra vintern. Shangri-la ligger på 3000 meters höjd på den södra sidan av de tibetanska bergsmassiven.

Ytterligare en anledning uppges vara att Duzekongs omoderna konstruktion försvårade släckningen av branden. De många träbyggnaderna gjorde att branden spred sig snabbt och de smala gränderna försvårade för brandkåren att komma fram, skriver Xinhua.

Samtidigt finns det frågetecken kring hur genuin denna historiska, tibetanska stadsdel egentligen är. Shangri-la fick inte namnet Shangri-la förrän 2001 (namnet kommer från James Hiltons best-seller) och enligt uppgift har de flesta av de traditionella husen i Duzekong byggts upp efter det. Liksom så många av Kinas historiska minnesmärken är Dukezhong alltså väldigt modernt.

Dagens länkar:

China and Nation Branding – The Diplomat

Kina fortsätter satsa hård på sitt nationella varumärke som kulturell gigant – men är inte denna ”soft-power” inriktning de facto missriktad? Studier visar att Kina står stadigt och hyser aktning som kulturell supermakt, image-problemet som landet har är istället en misstro mot dess politiska system. Vore det inte bättre att lägga PR-resurserna där, resonerar doktoranden Nicholas Dynon för The Diplomat: “China: Now 55 Percent Less Communist!”

Beijing sees sharp fall in tourism – China Daily

2013 var ett tufft turist-år för Beijing, då antalet utländska turister minskade med över 10 procent. En svag världsekonomi, en högt värderad kinesisk valuta och stadens luftkvalitet pekas ut som anledningarna bakom fallet.

China overturned draft air defense zone, expanded it toward Japan – The Asahi Shimbun

I en tydlig markering mot Japan utökade Kina sin flygförsvarszon efter det ursprungliga förslaget från luftvapnets forskare.

New York Times Hires Bloomberg Reporter in China Controversy – New York Times

Micahel Forsythe, reportern som lämnade Bloomberg efter att han anklagat nyhetsbyrån för att ha ställt hans story om kopplingar mellan näringslivet och parti-toppen, får nu nytt jobb hos New York Times (som rapporterade friskt om självcensur-skandalen).

Plastic arts – The Economist

Recension av Adam Minters nya bok ”Junkyard planet” – om den globala skräp- och returekonomin som årligen omsätter 500 miljarder dollar, varav en stor del är förlagd till Kina. Står på VFL:s att-läsa-lista, men om någon av våra läsare redan hunnit före och vill skriva en recension så är det välkommet!

Corruption Crackdown Presents New Problem for Xi – WSJ

Xi Jinpings kampanj mot korruptionen upplevs som ”väldigt strikt” av kinesiska kadrer vars inkomster och livsstil blivit märkbart blygsammare. I en undersökning uppger två tredjedelar av kadrerna att förbudet mot gåvor och liknande åtgärder är alltför svepande och drabbar underbetalda tjänstepersoner. I en internationell jämförelse är kinesiska politikers officiella löner relativt låga, med runt 3000-5000 yuan per månad.

The real Chinese dream isn’t prosperity, it’s reform of the one-child policy – The Guardian

Krönika om den senaste skandalen rörande regissören Zhang Yimou, som tvingades betala över sju miljoner yuan i böter för att ha brutit mot Kinas ettbarnspolicy och skaffat tre barn. Men är inte detta den riktiga ”kinesiska drömmen”, skriver krönikören Yuan Ren för The Guardian. Drömmen om att kunna ha precis så stor familj som man vill ha, utan att myndigheterna lägger sig i.

人民日报评论部:如何定义我们的时代气质?– Folkets Dagblad

Folkets dagblad reflekterar kring betydelsen av rikedom och andra värden utifrån faktumet att det gamla ordet för en rikebonde som tyranniserar landsbygden (土豪) blivit ironisk internetslang för rika personer.

Teser om demokrati – lärdomar från Kina och NSA

1. Farligast är inte censuren utan självcensuren; varför övervakning är ett hot mot demokratin

Censur gör oss förbannade. Det vet kinesiska redaktörer och författare som tvingas förändra sitt budskap för att kunna få det publicerat, det vet den som surfar i Kina och måste skaffa en proxy för att kunna ”hoppa över muren” (翻墙, det vill säga komma i kontakt med internet utanför Kina), det vet även den som får sina inlägg ”harmoniserade” (censurerade) av klåfingriga censorer på diverse internetforum.

Censuren i Kina formar det offentliga samtalet och påverkar opinionen. När vissa nyckelfraser systematiskt censureras går det inte längre att tala klarspråk.

I reaktion till detta föder censuren också kreativitet. Internetcensuren har till exempel skapat ett rikt språk av ironi, metaforer och koder som lyckats mer eller mindre väl med att komma runt censuren. Exempel som Gräsgyttjehästen (草泥马) är välkända. Det är ett påhittat djur som uppfunnits enbart för att namnet låter som ”knulla din mamma” (操你马). Den antiauktoritära hästen lever dessutom av att äta flodkrabbor (ett ord som låter som före detta president Hu Jintaos favoritord: harmoni 和谐). Det är emellertid inte en praktik som uppstått i och med internet. Under kulturrevolutionen var kineserna experter på att använda Mao-språk för att föra fram sina åsikter och läsare av politiska dokument och tidningar roar sig än idag med dechiffrera de omständliga partiformuleringarna (提法) för att få reda på vad som egentligen sägs.

I början av nittiotalet skrev Jia Pingwa den erotiska romanen ”Den värdelösa huvudstaden” (废都), en bok som tangerade gränserna för det moraliskt acceptabla med sina ingående beskrivningar av sex. Sexscener förstärktes ytterligare av ett kreativt grepp; Jia inkluderade efter de särskilt explicita passagerna en kommentar där han berättade för läsaren hur många tecken som han fått censurera: ”här har författaren fått ta bort 42 tecken”. Läsarens fantasi eggades ytterligare av dessa mystiska tecken som var så obscena att de var tvungna att tas bort, framför allt då bokens innehåll redan var så pass explicit. Jia Pingwas användning av censuren var så framgångsrik att många spekulerade i att han på egen hand hade utelämnat tecknen. Boken blev en omedelbar bestseller men förbjöds kort efter sin publicering, 2009 fick emellertid förlaget tillåtelse att ge ut den igen.

Hur kommer det sig att censuren föder både ilska och kreativitet? Det beror på att censuren är förutsägbar. Ofta, men inte alltid (som exemplet från Nanfang Zhoumo tydligt visar), går det att avgöra om något kan komma att censureras eller inte. Censur kan dessutom mätas och kartläggas, något forskare från Harvard nyligen gjort med den kinesiska internetcensuren. De visade att det inte var ett inläggs radikala natur som gjorde att det togs bort, utan snarare dess potential att orsaka ”kollektivt handlande”

Självcensur – som inte enbart är en följd av censur – är mycket svårare. Om censur ger upphov till ilska ligger självcensuren närmare rädsla. Det är denna ständigt närvarande oro som gör att den kinesiska journalisten frågar sig om scoopet kommer att kosta hänom jobbet, att den europeiska akademikern undrar om undersökningen kommer att få hänom svartlistad i Kina, och att den amerikanska författaren tvekar att skriva för att inte bli ett mål för NSA:s avlyssning.

Problemet med självcensur går inte att lösa enbart genom att garantera det fria ordet utan har även att göra med rätten till ett visst mått av autonomi gentemot staten. Nödvändigheten av en sfär där statens makt och tillträde är begränsat. Författarorganisationen PEN:s undersökning Chilling Effect visar hur avslöjanden om omfattande övervakning utförd av NSA leder till att författare censurerar sig själva. Det är ett tydligt exempel på de negativa effekterna av en förminskad autonom sfär i en kontext där ingen formell censur föreligger.

I en välkänd metafor liknar den av Kina svartlistade sinologen Perry Link statsmakten vid en anakonda uppkrupen i en kristallkrona. Självcensuren fungerar för att vi i vår paranoida rädsla för att anakondan ska hugga är överdrivet aktsamma med vad vi säger, vi censurerar oss även där vi inte skulle behöva göra det.

2. Viktigast är inte fria val utan yttrandefrihet, organisationsfrihet och mötesfrihet; varför demokratin inte nödvändigtvis garanteras av den parlamentariska staten

Sveriges politiska historia mellan 1936-1991 är ett tydligt exempel på att fria val inte garanterar en levande opposition.

Socialdemokraternas ideologiska och politiska dominans gjorde den svenska modellen intressant inte bara för diverse beundrare av folkhemmet, men också för auktoritära partier runtom i världen. Däribland Kinas kommunister som frågade sig hur ett socialistiskt parti kunde lyckas med konststycket att legitimera sig genom regelbundna val samtidigt som det behöll den politiska makten, i stort sett oavbrutet, under 55 år?

Fria val garanterar i sig inte särskilt mycket frihet alls. De flesta av de fri- och rättigheter som vi idag associerar med ett demokratiskt samhälle följer av en global ideologisk utveckling som var som intensivast under 1800-talet och i början av 1900-talet. En utveckling som främjades av ett växande civilsamhälle (vissa skulle istället säga tilltagande klassmotsättningar). Detta spirande civilsamhälle föregick som regel de fria valen.

Suffragetterna kämpade exempelvis för allmän rösträtt även för kvinnor, men deras kamp möjliggjordes av faktumet att de flesta av de demokratiska fri- och rättigheterna redan fanns på plats för dem att utnyttja. Deras kamp möttes av betydande repression från den patriarkala staten, men formen som deras protest tog var relativt ny i historien och var beroende av redan institutionaliserade demokratiska rättigheter.

Den kinesiska konstitutionen garanterar i teorin yttrandefrihet, organisationsfrihet och mötesfrihet, liksom regimens demokratiska natur. Ledarskapet kan inte gärna ha det på något annat sätt eftersom kommunistpartiet beskriver sin historia som intimt kopplad till ikoniska politiska och sociala rörelser.

Trots att partiet ännu inte var bildat vid tidpunkten för de berömda studentdemonstrationerna i maj 1919 så var två av kommunistpartiets grundare (Chen Duxiu och Li Dazhao) ledande figurer i vad som kommit att kallas Fjärde Maj-rörelsen. Partiet skryter också med sin roll i den patriotiska studentrörelsen under vintern 1935-1936 som ville få den kinesiska nationalistregeringen att ta upp kampen mot Japan.

Dessvärre var det länge sedan kommunistpartiet respekterade sitt historiska arv eller sin konstitution, redan innan kommunisternas maktövertagande kritiserade grundaren Chen Duxiu – som på gamla dagar blivit trotskist – de tendenser han såg i riktning mot att bli ett antidemokratiskt parti. Under 1980-talet, efter Maos död och påbörjandet av omfattande reformer, trodde de flesta att detta var på väg att förändras, att Kina var på väg bort från kommunism och mot parlamentarisk demokrati. Denna illusion grusades definitivt när Tiananmenrörelsen 1989 bemöttes med våldsam repression. Sedan dess har samtliga försök till organisering för demokratiska fri- och rättigheter i Kina fått utstå hård statlig repression.

Oftast, och i allt högre grad sedan millennieskiftet, efterfrågar inte de kinesiska dissidenterna fria val eller ett flerpartisystem. Istället handlar de hårdaste kamperna idag om det fria ordet, ökad autonomi från staten och styre i enlighet med konstitutionen.

När vi kämpar för demokrati – oavsett om det gäller i Kina eller i Europa – gäller det att veta vad det är vi kämpar för. Att inte missta demokratiska formaliteter för essentiella demokratiska institutioner och att inte tro att ett någotsånär fungerande parlament för den skull säkrar vår demokratiska framtid.

Puck Engman
puck.engman@vflnyheter.se

30 november 2013

Dagens Nyheter levererar en tänkvärd ledare, tänkt att ge perspektiv under pågående angoraskandal i svenskt mediabrus. Behandlingen av kaniner och det djurplågeri som till synes verkar pågå hos somliga kaninfarmer på Kinas östkust är visserligen avskyvärt – men, skriver DN, förtjänar inte det förtryck som dagligen drabbar kinesiska minoriteter, aktivister och religiösa grupper också vår ilska, våra protester, vår medkänsla?

De senaste dagarnas ilska mot Kina skulle kunna riktas mot allt detta. Men det gör den inte. Man upprörs över behandlingen av kaniner.

Inte för att det är något förkastligt att bli arg på just detta. Det är tvärtom ett tecken på fungerande empati när människor reagerar starkt på tv-bilder av skrikande djur som får sin päls bortsliten i klädindustrin.

Men kanske kunde vi, om och när protesterna gjort verkan, också demonstrera lite för de där andra – landets dissidenter, muslimer, kristna, buddister och aktivister? Det är nämligen inte svårt att hitta minst lika många kinesiska Youtube-klipp av skrikande människor.

DN släpper däremot sig själva av kroken lite väl lätt. Det handlar inte så mycket om att ”man” i allmänhet upprörs av detta djurplågeri, utan mer om undermålig svensk nyhetsrapportering från Kina. Rapporteringen från Kina i DN, liksom i svensk press i allmänhet, består i allmänhet av sensationalistiska, svart-vita historier saxade från amerikanska medier. Precis som nyheten om plågeri av angorakaniner.

Dagens länkar:

Declaration of air zone is a sign that Beijing thinks risk of conflict is rising – SCMP

Kinas uppförande av sin kontroversiella flygförsvarszon är ett tecken på att Beijing tror att risken för konflikt har ökat avsevärt, och därför anser det viktigt att spänna sina militära muskler, skriver South China Morning Post.

China scrambles fighter jets towards US and Japan planes in disputed air zone – The Guardian

Kina uppger att de skickat upp jaktflygplan som svar på att japanska och amerikanska flygplan rört sig i flygförsvarszonen. Uppdraget var att övervaka och identifiera planen. USA:s statsdepartement uppmanade under fredagen amerikanska flygbolag att meddela sina flygrutter genom zonen till kinesiska myndigheter.

Crossing a line in the sky – The Economist

Analys över vad flygförsvarszonen säger om Kinas egen syn på sin utrikespolitik. Över tycks dagarna vara när Kina gömmer sin styrka för att bygga upp sin ekonomi. Men samtidigt går det inte låta bli att undra om inte Kina missbedömt omvärldens reaktion på flygförsvarszonen, och att det hela kan komma visa sig sluta i ett strategiskt misslyckande för Kinas del.

Bloomberg Code Keeps Articles From Chinese Eyes – NYT

Bloomberg har en speciell kod — 204 — som upprättades i början av 2011. Koden används för en kategori av nyheter som bedöms som särskilt känsliga och därför utesluts från Bloombergs terminaler i Fastlandskina. Beslutet motiveras av att Bloomberg måste hålla sig till de förhållningsregler som satts upp av det kinesiska statsrådet för att få behålla sin licens i Kina.

Two weddings, two funerals, no fridge – The Economist

Den kinesiska traditionen att ge pengagåvor vid bröllop, begravningar och andra stora händelser skapar en allt tuffare ekonomisk situation främst för fattiga kineser på landsbygden, när ribban höjs i takt med att grannen tjänar mer pengar och därför har råd att ge en större gåva. Potlacthekonomi möter ojämn ekonomisk tillväxt. Läsvärt.

One More Thing: Clean Air on a Budget – City Weekend Beijing

CWB uppmärksammar den senaste trenden för att skydda sig mot huvudstadens katastrofala luft: billiga gör-det-själv luftrenare för blott 200 yuan, som renar luften lika bra (?) som dyrare varianter. (VFL kan garantera att luftrenarna fungerar mycket bra)

18 november 2013

Michael Forsythe, den Bloomberg-reporter som jobbat fram den story som nyhetsbyrån anklagas för att dödat, har suspenderats från sin tjänst vid Bloombergs Hongkong-kontor, rapporterar New York Times.

Det mesta pekar på att det var Forsythe som läckte informationen om att Bloombergs chefredaktör Matthew Winkler personligen dödat artikelserien som Forsythe jobbat på om kopplingar mellan Kinas rikaste man och partitoppen.

Enligt läckan så ska Winkler ha stoppat publiceringen då han menat att det skulle leda till att Bloomberg portades från Kina.

Prisbelönade journalisten Michael Forsythe har jobbat för företaget sedan år 2000, och var den som skrev förra årets uppmärksammade exposé över president Xi Jinpings familjs förmögenhet.

VFL kan bara beklaga hur Bloomberg hanterar sin redaktionella verksamhet, och konstatera att förtroendet för nyhetsbyrån  för tillfället är mycket lågt.

Kritiken mot Bloomberg är befogad, men väcker samtidigt en mer generell fråga kring hur utländska nyhetsbyråer förhåller sig till sin känsliga position vis-à-vis den kinesiska staten och marknaden. Sinologen Perry Link har liknat Kinas censurapparat vid en anakonda gömd uppe i en kristallkrona:

Normally the great snake doesn’t move. It doesn’t have to. It feels no need to be clear about its prohibitions. Its constant silent message is ”You yourself decide,” after which, more often than not, everyone in its shadow makes his or her large and small adjustments–all quite ”naturally.”

Dagens länkar:

China Focus: China’s ”Laojiao” site to change role after abolishment – Xinhua

Frågan vad som ska komma efter att systemet med omskolning genom arbete avskaffas hägrar. Några lokaler blir drogrehabiliteringscenter, andra fängelser, rapporterar Xinhua.

End of laojiao to take time – China Daily

Tidigast i slutet av december kan omskolning genom arbete avskaffas helt, enligt statliga China Daily. Vad som kommer ersätta systemet är än så länge oklart.

No Single Timetable for ”One-Child” Policy Change Across China: Authority – Caijing

Också reformerna av ettbarnspolitiken kommer ta tid och variera beroende på lokala villkor. Den nationella kommissionen för hälsa och familjeplanering meddelar att ingen nationell tidtabell kommer ges för när familjer tillåts skaffa ett andra barn. Istället kommer det bero på lokala myndigheters beslut, men, fortsätter kommissionen, skillnaderna mellan när reformerna genomdrivs på olika platser bör inte heller vara för stora.

Sweeping changes needed to tackle graft in China, say analysts – SCMP

Den intensifierade kampen mot korruption är välkommen, men strukturella förändringar behövs för att komma till botten med problemet. Under tredje plenumet beslutades att centralkommittén för disciplininspektion ska ges större befogenheter vad gäller ministerier, statliga organ och lokala myndigheter. ”The measures are welcome as they will help the fight against graft,” said Chen Ziming , a Beijing-based commentator. ”But without fundamental institutional reform the effort cannot solve the long-standing problem.”

More than 16,000 punished for violating frugality guidelines – Xinhua

16 699 partikadrer har bestraffats för att de inte följt de nya riktlinjerna för återhållsamhet, meddelar partiets disciplinkommission.

National Security Commission: Chinese KGB? – CMP

En kinesisk debattör har reagerat på att namnet på den nya nationella säkerhetskommissionen (国家安全委员会) är detsamma som namnet på den sovjetiska underrättelsetjänsten KGB. Given its notorious reputation in history, it can’t help but throw up all kinds of associations for people. People can’t help but wonder whether they too might soon be living in a nightmare in which secret police are everywhere.

Putting your feet up – The Anthill

Journalisten och författaren Alec Ash skriver för The Anthill om hur han som ung student under en tågfärd i Kina hamnade i konfrontation med en kinesisk migrantarbetare över sitt engelska ”koloniala” arv. Läsvärt.

14 november 2013

Veckans nyhet i Kina (förutom tredje plenumet då) har varit självcensurskandalen som briserat hos nyhetsgiganten Bloomberg, efter att ett par reportrar läckt att de blivit tillsagda av chefredaktören att lägga ner en story om kopplingar mellan Kinas rikaste och partitoppen – då denna story ska ha varit för känslig och kunnat skapa stora problem för Bloomberg i Kina med visum, licenser och annat.

När inte chefredaktören har tid att rycka in och stoppa publiceringar så finns det enligt NYT också en särskild kod (204) inom Bloomberg som kan appliceras i redigeringsprocessen för att hindra att artikeln når Fastlandskina.

Den utmärkta bloggen ChinaFile har en öppen diskussion om skandalen med bland annat John Garnaut, Sidney Rittenberg och Jeremy Goldkorn som är mycket läsvärd.

Dagens länkar:

China pressures Muslim Uygur lawyer families on burqas, beards – SCMP

Nya drakoniska regler i den oroliga Xinjiang-provinsen förbjuder muslimska advokater att odla skägg eller bära slöja, och kräver att de förbjuder sina släktingar och familjemedlemmar att följa samma påbud.

Kina öppnar för mer marknadskrafter – TV4

Ramverket för reformer som presenterades efter det tredje plenumet kan leda till mer marknadsmässig prissättning och mer rättvis konkurrens mellan utländska företag och statliga bolag i Kina, enligt Fredrik Ektander, SEB:s chefsrepresentant i Beijing. Här intervjuad av VFL:s Björn Djurberg

Öppnar upp mot utlandet – Dagens Industri

Handelsbankens Kinarådgivare Frédréric Cho ser positivt på det kinesiska toppmötet: Enligt hans tolkning är Kina redo att införa marknadsreformer inom flera viktiga områden. Nu återstår konkreta beslut i centralkommitténs olika utskott. ”Man talar om vikten att öppna landet både inåt och utåt. Det handlar om att släppa in privatägda och utländska bolag i områden som tidigare dominerats av staten. Sektorer som energi, finans och hälsovård”

Borg välkomnar Kinas marknadsreformer – Dagens industri

Även finansminister Anders Borg sade sig vara glad. Men tillade också att det ofta är mycket prat om reformer i Kina, som sedan leder till få konkreta åtgärder.

Kina bör gå i Storbritanniens spår – DN/Project Syndicate

Ekonomiprofessorn Barry Eichengreens debattartikel för Project Syndicate här översatt för Dagens nyheter. Eichengreen menar att Kina borde lära av Storbritanniens industrialisering på 1800-talet och genomföra reformer därefter. Lära av historien förvisso, men är 200 år gamla reformer för en annan tid verkligen relevant idag, undrar VFL? Läsaren får bedöma själv.

Kinesisk rutin på svenska förskolor? – SvD

Gästskribenten Mattias Thorsson uppvisar här starka symptom på vad vi på VFL brukar kalla för ”Shanghai-bubblan” när han skriver om hur Sverige borde lära sig av Kina (läs: Shanghai) när det kommer till saker så som att ha sjuksystrar utplacerade på förskolorna för att utföra dagliga hälsokontroller för att förebygga sjukdom, vilket det enligt Thorsson finns överallt i Kina (läs: de rikare delarna av Shanghai). Därmed inte sagt att idén är allt för tokig, i sig.

Crossing Lines: Sina Punishes More Than 100,000 Weibo Accounts – WSJ

Sedan den nya tuffare internet-policyn trädde i kraft i augusti har över 100 000 konton plockats bort från Kinas mikrobloggar. De flesta ska enligt myndigheterna raderats på grund av att de förolämpat, ärekränkt eller på annat sätt spridit olämplig information om andra användare.